Kino stovykla tradiciškai kviečia susiburti kino mylėtojus. Pokalbis su organizatorėmis Goda Jūrevičiūte ir Goda Grigolyte

Kino stovykla 2014 „Meno avilio“ archyvas

Kino stovykla 2014
„Meno avilio“ archyvas

„Meno Avilys“ jau septintus metus organizuoja kino stovyklą. Šių metų stovyklos tema – „Kino akis“. Apie renginių  kaitą bei šių metų kino stovyklą pasakojo stovyklos organizatorės – Goda Jūrevičiūtė ir Goda Grigolytė.

Kaip gimė idėja rengti kino stovyklas?

Goda Jūrevičiūtė. Tiksliai neatsimenu, kaip gimė idėja, tačiau galiu papasakoti, kokia už to slypi pagrindinė mintis – jeigu Vilniuje vyksta kažkoks kino renginys, dažniausiai žmones atsako į klausimus ir išsivaikšto. Reali diskusija nevyksta, nes dažniausiai auditoriją reikia labai skatinti, yra labai mažai laiko… Todėl kilo idėja sukurti neformalią atmosferą, kurioje būti galima kartu kalbėtis su režisieriais, operatoriais, kino kritikais, prodiuseriais bei svečiais iš užsienio vienoje vietoje. Rytą vakarą su jais būni, todėl, jeigu pabijai kažko paklausti per paskaitą, tu gali pakalbinti jį per pusryčius.

Goda Grigolytė. Taip pat svarbi idėja išvežti renginį iš Vilniaus, decentralizuoti kultūrinių renginių žemėlapį. Kadangi pasirenkami skirtingi dvarai, žmonėms patogiau atvažiuoti iš įvairių miestų, ne vien iš Vilniaus. Taip pat pranešėjai būna priversti pasilikti bent vienai nakčiai, pabendrauti su renginio dalyviais. Na, o vietinė bendruomenė – Gelgaudiškio miestelio žmonės – yra labai smalsūs. Visada jaučiasi miestelio sujudimas stovyklos metu. Į paskaitas bei kitus renginius vietinė bendruomenė kviečiama dalyvauti nemokamai. Būtent dėl draugiškos vietinės bendruomenės esame ilgiau apsistoję Gelgaudiškio dvare.

Goda Jūrevičiūtė Asm. archyvo nuotrauka

Goda Jūrevičiūtė
Asm. archyvo nuotrauka

Reklama

Tai – jau septintoji kino stovykla. Kuo skyrėsi stovyklos?

G. J. Pirmoji buvo „Kelio filmas“. Stovykla buvo organizuota „sau“, netūrėjome jokio finansavimo, buvo neaišku, kaip ji pavyks. Darėme stovyklą Žeimių dvare. Turėjome labai daug laisvo laiko, buvo labai siaura programa palyginus su dabar vykstančiomis stovyklomis. Žmonės dažnai su nostalgija prisimena, kaip tiesiog žaisdavo futbolą viduryje dienos, tačiau niekas netrukdo ir šių stovyklų metu žaisti futbolą, tačiau, kai programa daug platesnė, visi nori klausytis pranešimų… Taip pat anksčiau nebuvo užsienio svečių.

G. G. Pagrindinis dalykas, kuo skyrėsi, – tai temos. Formalus skirtumas, nes pasirenkama konkreti tema kiekvienais metais.

Šių metų stovyklos tema gana „techninė“, lyginant su praėjusiomis stovyklomis. Kas lėmė tokį pasirinkimą?

G. J. Tema nėra visiškai techninė, nors daug dėmesio skiriama kameros darbui, tačiau atvažiuoja pranešėjai, kurie tikra ne vien apie tai kalbės, ir jų pranešimai bus tikrai ne techniniai.

Taip pat prie šios temos galima prieiti iš daugelio kampų. Tema parinkta, kad galėtų šnekėti ne vien tie žmonės, kurie  priklauso kino sričiai. Pavyzdžiui, Agnė Narušytė – ji menotyrininkė, bet kalbės apie reikšmės kūrimąsi fotografijose, kurių pagrindas – performatyvumas, ir tai tikrai nebus sausa ir techniška.

Bet viskas prasidėjo nuo to, jog šiemet galvojome, kokią temą imti, ir kažkas pasiūlė padaryti kino virtuvę. Neva sujungti su patiekalų gaminimu iš kino, bet kalbėti, kas vyksta. Bet žmonės norėtų labiau pažinti kino gamybos procesą. Tai mes ir sugalvojome pabandyti  tokią tema, kad profesionalai, kino operatoriai leistų mums pažiūrėti į techniką.

G. G. Ta teorinė dalis pereina į praktinę dalį – bus dirbtuvės, akiračio plėtimo mankšta, temos poetinė interpretacija.

G. J. Kiekvienas žmogus, kuris atvažiuoja kaip svečias, klausia kokia bus auditorija. Žinoma, dalis bus profesionalų, kino industrijos atstovų, tačiau labai daug atvažiuoja studentų, kuriems kinas yra hobis, o ne darbas.

Gelgaudiškio dvaras „Kino stovykla 2015“ Fotografė Vilija Buivydė

Gelgaudiškio dvaras
„Kino stovykla 2015“
Fotografė Vilija Buivydė

Kuo išskirtinė stovykla bus šiemet?

G. G. Labai plati programa, daug užsieniečių ir daug muzikos. Būtent muzika, susijusi su kinu, bus tikra naujovė. Atvažiuoja grupė iš Rusijos „Megapolis“, kuri buvo „medžiojama“ jau kelis metus. Bus dirbtuvės, bus praktinis užsiėmimas, vyks apmokymai. Iš tiesų daugiau praktikos, nei teorijos. Norėjosi daugiau pajudėti, todėl stovykloje bus daugiau judesio, didžėjai gros kiekvieną vakarą.

Kokia programa laukia stovyklos dalyvių?

G. J. Mums labai pasisekė, nes mus šiemet remia ne tik Lietuvos kultūros taryba. Mus remia ir lenkų institutas, todėl mes galime atvežti ne vieną užsienio svečią. Visi susitikimai bus moderuojami. Bus peržvelgiama kūrėjų kūryba – kaip buvo filmuota, kaip vyko darbas su režisieriumi, aktoriais ir panašiai. Vyks pokalbis apie kūryba. Pirmasis svečias, kuris šovė į galvą, – Fredis Kelemanas, filmavęs du kino legendos Béla Tarro filmus. Iš karto pagalvojome, kad būtų galima jį atsivežti, o jis iš karto ir sutiko. Taip pat atvyksta Adamas Sikora, kino operatorius kuris yra filmavęs ne vieną garsaus lenkų režisieriaus Jerzy Skolimowskio filmą. Vieną iš jų – „Būtina žmogžudystė“ (2010) – rodysime ir stovykloje.

Labai tikimės, jog stovyklą aplankys ir Agnes Godard, operatorė, kuri yra kino deivė. Ji labiausiai žinoma dėl bendradarbiavimo su Claire Denis, kuri yra viena nuostabiausių režisierių. Ilgai nesutarėme, kokį jos filmą rodysime stovyklos metu, tačiau nusprendėme parodyti „Beau Travail“. Dar atvažiuoja Gabrielis Paletzais – kuris dėsto Prahoje, šiuo metu rašo knygą apie „Pilietis Keinas“ filmo pabaigą. Jo pranešimas ir yra apie tai, kaip buvo kuriamas šis filmas.

Goda Grigolytė Asm. archyvo nuotrauka

Goda Grigolytė
Asm. archyvo nuotrauka

G. G. Taip pat atvyksta legendinė rusų grupė „Megapolis“. Jie sukūrė programą cenzūros uždraustiems sovietiniams filmams. Ištraukė iš archyvų, stalčių, skaitė scenarijus ir kūrė muziką, bendravo su aktoriais. Jie gros muziką ir pasakos, kam tūrėjo būti kuriama muzika, siužetai ir kokios buvo nesukūrimo aplinkybės.

G. J. Stovyklą pirmą kartą aplankys Deimantas Narkevičius. Su juo bus galima kalbėti apie kiną, bus rodomi ir senesni jo filmai.

Taip pat dalyvaus režisierius Audrius Stonys. Jis iki šios, kai dalyvaudavo stovykloje, pasakodavo apie savo kūrybą ir apie savo filmus. Kadangi keli iš organizatorių yra lankę jo kursą apie dokumentinį kiną, šioje stovykloje nusprendėme, jog butu įdomu parodyti žmonėms, jog jis gali šnekėti ir apie kitų režisierių kūrybą.

Visų stovyklų akcentas – stengiamės parodyti einamųjų metų lietuvių kūrybą. Žiūrėsime Manto Kvedaravičiaus, stovyklos senbūvio, filmą „Mariupolis“.

G. G. Senbuvių bus ir daugiau: Natalija Arlauskaitė, Audrius Stonys, Nerijus Milerius, Lukas Brašiškis… Taip pat programoje bus daug operatorių, kurie dalyvaus diskusijoje ir ves operatoriaus dirbtuves.

Stovykloje vyks ir protmūšis, susijęs su vizualumu – kino kadrais, plakatais, filmavimais.

Stovyklos pranešėjai – įvairių specialybių – kino operatoriai, menotyrininkai, netgi filosofai. Ar nebuvo keblumų sudarinėjant programą?

G. J. Programa eklektiška. Kai pradedi viską derinti, pradedi nebesijaudinti.

G. G. Tai yra dar įdomiau. Stovykla dažnai pradedama nuo pranešimų, kurie nėra apie kiną. Taigi į kiną yra įšokama iš šiek tiek tolėliau, pavyzdžiui, per fotografija… Kartą netgi fiziką buvome pasikvietę, kuris kalbėjo apie fizikinius kūnus ir viską „suvedė“ į kiną. Taip galima plačiau matyti visą temą.

G. J. Stovyklos tikslas yra kino auditorijos ugdymas. Sudominti žiūrovą, nes dažnai žmogus tiesiog nueina į komercinį kiną ir jis jam arba patinka, arba ne. Vėliau nediskutuoja apie nieką. Šiuo atveju kalbėsime ne tik apie kamerą, o ir apie montažą: ar montuoji grįžęs iš filmavimo, ar darai ilgą planą ir montuoji jau filmavimo aikštelėje. Tai visiškai skirtingas požiūris. Vyksta gilesnis pokalbis, kuris leidžia į kiną pažiūrėti kitaip. Kad išmanytum kiną, turi žinoti kino kalbą.

Stovykloje dalyvaus skirtingų sričių žmonės, kurie parodys skirtingas žiūras, kaip galima kalbėti apie kiną: Nerijus Milerius iš kino filosofijos perspektyvos, Agnė Narušytė kalbės kaip žmogus, kuris dažniausiai analizuoja fotografiją, vizualumo tyrinėtoja Natalija Arlauskaitė pateiks dar kitokį požiūrį, o praktikai kalbės apie tokius dalykus, apie kuriuos nekalba tyrinėtojai. Todėl tikimės, kad ilgainiui diskusijos vyks ne tik, ar „patinka–nepatinka“, bet ir kodėl nepatinka ar patinka.

„Kino stovykla 2015“ Fotografė Vilija Buivydė

„Kino stovykla 2015“
Fotografė Vilija Buivydė

Kokio mąsto stovykla bus šiemet?

G. G. Didelio. Didesnio nei pernai ar užpernai.
G. J. Laukiame apie 100 su viršumi žmonių. Norime išlaikyti balansą – visada buvo žmonių tiek, kad galėtų vykti pokalbis, dalyviai galėtų susipažinti.

G. G. Tačiau iš kitos pusės, visada norisi, jog kuo daugiau žmonių galėtų pamatyti renginį. Programa tikrai platesne nei anksčiau.

Kam jus labiausiai šiemet rekomenduotumėte apsilankyti stovykloje?

G. J. Mes darome taip, jog būtų įdomu mums. Mūsų organizatorių komanda atėjusi iš labai skirtingų sričių… Vieniems kinas yra darbas, kitiems – pramoga… Tai tokia sritis, kuria mes gyvename. Mes bandome padaryti taip, jog mums visiems butu įdomu. Todėl tema yra plati. Visi pasiima skirtingus dalykus.

„Kino stovykla 2015“ Fotografė Vilija Buivydė

„Kino stovykla 2015“
Fotografė Vilija Buivydė

Vienas atvyksta pirmą kartą dėl įdomumo, o štai kitas – dirba su kino industrijomis. Akademinei bendruomenei, tai yra pirma proga, susitikti, pabendrauti. Kiekvienas dirba sau ir neturi tokios progos susitikti, o čia jie turi galimybę pabendrauti gyvai.

Kodėl verta dalyvauti?

G. J. Kalbėjimas apie kiną yra toks pats svarbus kaip ir kino žiūrėjimas. Jei po filmo nekalbi apie jį, tai negauni visko, ką jis duoda. Žinoma galima kartais pasislėpus žiūrėti filmus, tačiau kino teatras yra tam, jog po filmo galėtum kalbėti apie jį.

Kinas, kaip ir visas menas, yra pokalbis su žmonija. Mes suteikiame progą kalbėti. Bet ne tik kalbėti, nes mes suteikiame ir žodyną – šiuo atveju ateina žmones skaityti pranešimus, kurie pasiūlo galimybę, kaip galima žiūrėti kiną.

Susitiksi su žmonėmis, kurie yra kino profesionalai, bet kartu ir savo sričių profesionalai. Kurie gyvena iš to, jog kalba apie kiną, su žmonėmis, kurie kuria kiną.

„Kino stovykla 2015“ Fotografė Vilija Buivydė

„Kino stovykla 2015“
Fotografė Vilija Buivydė

G. G. Kadangi tema yra kino akis, o pas operatorius yra nematomas žmogus, jis visada stovi už savo aparačiuko ir tyli, o čia bus galima su jais bendrauti.

G. J. Ir kai rašai apie kiną, dažnai iškyla kažkokių klausimų, į kuriuos atsakymų nežinai. Galvoji, kad tai yra techninis aspektas. Tačiau, kai tau viską išaiškina, supranti, kaip įvairios detalės lemia visą filmo žiūrėjimą. Mes, paprasti žiūrovai, dažnai net nepagalvojame, ką reiškia kameros pastatymas tam tikroje vietoje ir panašiai. Ką filmui duoda aktoriaus priartinimas… Mes pasiimame vieną temą ir padarome iš jos stovyklą. Parodome dalyviui, kokiais kampais galima žiūrėti kiną.

„Meno avilio“ organizuojama stovykla „Kino akis“ vyks liepos 28-31 d. Gelgaudiškio dvare.

Dalyvavimas mokamas, reikalinga išankstinė registracija.

Akimirkos iš 2015 m. vykusios „Kino stovyklos“

Komentuoti

Jūsų el.paštas nebus publikuotasPažymėti laukai būtini *

*