fbpx
Kino technika, Pokalbiai

Pokalbis su Arūnu Uksu: „Kai buvo juostinės kameros – buvo kiti procesai, buvo brangu, dabar technologijos tampa labiau prieinamos“

Šį kartą KINFO pokalbių rubrikoje kalbame apie tai, kas visada lieka už kadro, bet be ko kino ir televizijos produkcija neegzistuotų bei apie tai, kas yra svarbiausiais tarpininkas tarp režisieriaus ir gauto rezultato – apie kino ir televizijos techniką. Savo patirtimi ir žiniomis apie šią techninę įrangą dalinasi didžiausios Baltijos šalyse kino ir televizijos įrangą platinančios kompanijos „TVC“ regiono vadybininkas  Arūnas Uksas.

Arūnas Uksas „TVC“ archyvas
Arūnas Uksas
„TVC“ archyvas

Pirmiausia – kas yra „TVC“, kokios pagrindinės įmonės veiklos?

„TVC“, arba UAB „Televizijos ir ryšio sistemos“, tai bendrovė, užsiimanti profesionalios kino bei televizijos įrangos prekyba, gamyba, kompleksinių sistemų diegimu. Savo rinkoje esame gana žinomi ir tiekiame įrangą pačioms stambiausioms televizijoms, kino studijoms ir radijo stotims ne tik Lietuvoje, bet ir kitose šalyse – Baltarusijoje, Latvijoje, Ukrainoje, Kazachstane, Gruzijoje, Uzbekijoje. Taip pat kompanija vienintelė regione gamina kilnojamąsias televizijos stotis – sunkvežimyje surinktas televizijos bazes, skirtas tiesioginėms televizijos transliacijoms iš įvykių vietų. Taip pat modifikuojam ir gaminam mašinas, kuriose gyvena aktoriai bei ilsisi filmavimo grupės nariai filmavimų metu, taip pat mašinas, kuriomis vežama visa įranga, šviesos, apšvietimas ir t.t., dar mašinas su kranais, gyroskopinėmis galvutėmis ar pritaikytas filmuoti važiuojant. Dar mes montuojame įvairias televizijos, kino, filmavimo, Chroma Key, garso įrašymo, garso suvedimo bei Dolby Digital studijas ir galiausiai – įrenginėjame tikrus kino teatrus. Pagrindinė įmonės būstinė įsikūrusi Šiauliuose, turime pardavimų biurą Vilniuje, o visa kita informacija talpinama tinklapiuose www.tvc.lt arba www.tvc.tv. Abu veikia (šypsosi).

Kokią techniką siūlo įsigyti „TVC“?

„TVC“ siūlo visą filmavimui, montavimui bei transliavimui skirtą techniką – tai ir kameros, ir įrašymo, kodavimo įrenginiai, serveriai. Prekes gauname tiesiai iš gamintojų – esame pasirašę tiekimo, atstovavimo, platinimo sutartis su tokiais gamintojais kaip Sony, Panasonic, JVC, Ericsson, BlackMagicDesign, tačiau kompanija gali pasiūlyti bet kurio žinomo tiekėjo įrangą.

„TVC“ archyvas
„TVC“ archyvas

Kokios yra šiuolaikinės kino bei televizijos technikos tendencijos?

Vyksta šioks toks kino pramonės priartėjimas prie televizijos – anksčiau, kai dar nebuvo didelės raiškos televizijos, kino technologijos buvo kaip savotiškas „kosmosas“ – tai buvo labai dideli duomenų srautai, daug taškų, o televizijos to dar neturėjo. Šiandien, kai technologijos vystomos labai sparčiai, televizijoje irgi naudojamas ypač aukštos raiškos 4K kino formatas. Ir jeigu dar prieš kelerius metus visose tarptautinėse parodose „mirgėjo“ 3D televizija, šiandien jau dominuoja 4K – būtent tas kino formatas, kuris kažkada buvo labai brangus. Ateityje tikėtina, jog televizija plėtos būtent 4K formatą, o ne 3D, nes vartotojų požiūris nugalėjo – žiūrovams nepatogu žiūrėti su papildomais 3D akiniais, ypač jei nešioja ir regos koregavimo akinius.
Skaitmeninės kino kameros išlieka ganėtinai brangios, tačiau patys matome, kaip dabar yra filmuojami serialai, dominuoja tokios kameros – RED`ai ARRI ar Sony F serija.

„TVC“ archyvas
„TVC“ archyvas

Ar gaunate daug užsakymų iš kino pramonės Lietuvoje?

Šiuo metu nedaug. Anksčiau, kai klestėjo Lietuvos kino studija, kai užsieniečiai filmavo Lietuvoje, teikėme nemažai savo technikos kino studijai, tačiau dabar, žinant jos likimą, kino technikos užsakymų gauname mažiau.

Kaip manote, kokia lietuviško kino ateitis?

Nebloga. Yra gabių režisierių, įdomių sprendimų ir filmų, kuriuos įdomu pažiūrėti. Ateitis optimistiška, tik reikia daryti.

„TVC“ archyvas
„TVC“ archyvas

O ar didėja aukštos raiškos kino kamerų paklausa?

Didėja ir malonu matyti, kad ta sritis po truputį klesti. Šiuo metu paklausa po truputį didėja. Gal taip yra dėl to, kad šie procesai pinga. Kai buvo juostinės kameros – buvo kiti procesai, buvo brangu, dabar technologijos tampa labiau prieinamos.

Kaip manote, ar galima tikėtis, jog Lietuvoje bus filmuojama tokiomis juostinėmis kameromis kaip Panavision*?

Greičiausiai juostinės kameros bus naudojamos tik specialiems projektams, o visa kita produkcija turėtų pereiti prie skaitmeninių technologijų. Vargu, ar kas naudos  juostines kameras, nes ryškinimo laboratorijos beveik nebeatnaujinamos, o skaitmeninės technologijos vis tobulėja ir nenusileidžia juostinėms, apdorojimo galimybės ar skiriamoji geba dažnai net pranoksta ankstensnes technologijas.

„TVC“ archyvas
„TVC“ archyvas

Ką manote apie filmavimą fotoaparatais? Šiais laikais tai darosi ypač populiaru, dažnai pasitaiko, jog jais filmuojamos reklamos.

Manau, jog tai yra blogai, nes fotoaparatas nėra skirtas judančiam vaizdui fiksuoti. Visų pirma skiriasi matricos struktūra. Jeigu įsigilintumėme į fotoaparatu filmuotą vaizdą, pamatytumėme, kad prarandame vieną kitą kadrą patys to net nepastebėdami. Fotoaparato elektronika fiziškai nesuspėja atkurti tiek kadrų, kiek reikia. Judesys sensoriuose taip pat yra iškraipomas. Pavyzdžiui, jeigu filmuotume lėktuvų propelerius – išeitų ganėtinai keisti, nieko bendro su realybe neturintys vaizdai, įvairūs brūkšniai. Panoramų filmavimas – ta pati problema, jeigu greitai pasisuksite, vaizdas išsilies, išsitemps, galiausiai – yra matricos triukšmo problemų, bet filmavimo fotoaparatais technologija vis tiek yra plėtojama, taip pat ir televizijoje, kadangi tai yra pigiau, ir dažniausiai gal dėl galimybės naudoti pigius fotografinius objektyvus, kurių kokybė filmuojant statinį vaizdą daugiau ar mažiau yra gera. Tačiau paskui, be abejo, reikia padirbėti su postprodukcija, norint sumažinti vaizdo iškraipymus, kurie dažniausiai vis tiek lieka. Taip, tai pigu, bet  nepatogu ir visiškai nerimta… Mūsų patarimas tiems, kas pradeda filmuoti ar renkasi techniką, būtų – pasidomėti tokiomis laiko patikrintomis ir gerai užsirekomendavusiomis Sony Nex bei tikro kino workflow Sony F serijos kameromis. Taip pat pradėjome išankstinę naujų Black Magic Design Pocket bei 4K Production kamerų rezervaciją, kurios turi pasirodyti liepos mėnesį. Jos stebina savo galimybėmis už neįtikėtinai prieinamą kainą. Pažadame, kai tik jos pasirodys pas mus, jas pateiksime išsamiai apžvalgai ir išbandymui.

Dėkoju už pokalbį.

*Panavision – viena geriausių visų laikų kamerų, skirta filmuoti tik brangiausiems filmams, o jos kokybė vis dar nepralenkiama – J. K.

 

Komentarai