„Ponas Gaga“ – apie žmogų, kuris šoka visą gyvenimą (apžvalga)

Kadras iš filmo „Ponas Gaga“ Festivalio „Kino pavasaris“ archyvas

Kadras iš filmo „Ponas Gaga“
Festivalio „Kino pavasaris“ archyvas

Šis filmas yra apie Ohadą Nahariną, vieną iš žymiausių šiuolaikinių choreografų. Lietuviškas pavadinimas „Ponas Gaga“, kaip ir anglų kalba skambinantis „Mr. Gaga“, nurodo į šokio genijaus sukurtą gydančią šokio judesių kalbą „Gaga“. Tai – speciali technika, kurią choreografas sukūrė po nugaros traumos, padedanti iš naujo atrasti savo kūną, jo lankstumą, atverianti jusles ir vaizduotę.

Iš Izraelio kilęs šokio guru išugdė ne vieną talentą, tarp jų ir Tel Avivo Batshevos šokio trupę. Praėjusiais metais Lietuvoje viešėjo jaunesnės kartos O. Naharino vadovaujama šokėjų trupė „Batsheva Ensemble“ ir parodė įvairius šokio genijaus kurtus spektaklius sujungiantį „Decadance“.

Filme apie O. Nahariną pasakojama nuo pat jo mažų dienų kibuce (angl. kibbutz), kolektyvinės žemdirbystės ūkyje Izraelyje iki šiandienos, kai jis pristato šokio spektaklį „Last Work“ ir nežino, ar tai paskutinis jo kūrinys ar ne. Vidinis gyvūnas, užgimęs ūkyje besisukiojant tarp vištų, šokdina šokio meistrą visą jo gyvenimą.

22-jų atlikęs karinę tarnybą, jis išvyko į Niujorką, kur profesionaliai šokti mokėsi prestižinėje Juilliard mokykloje, o vėliau Niujorko baleto mokykloje. Pašokęs žymiose trupėse, jis savarankiškai suburia tarptautinę šokėjų komandą ir jai kuria choreografiją, kol vieną dieną jis gauna pasiūlymą vykti namo ir vadovauti Batsheva šokėjams.

Kadras iš filmo „Ponas Gaga“ Festivalio „Kino pavasaris“ archyvas

Kadras iš filmo „Ponas Gaga“
Festivalio „Kino pavasaris“ archyvas

Reklama

Niujorke niekad nesijautęs lyg namie, jis išvyksta. Ten jis pradeda dirbti su tuo metu jau 25-erius metus skaičiuojančiu kolektyvu „Batsheva“. Režisierius rodo, jog 63-jų metų šokėjo ir choreografo gyvenime buvo visko, tačiau pasibaigus filmui susidaro įspūdis, jog O. Nahariną visąlaik lydėjo sėkmė, o vieninteliai, kuriems yra sunku, yra jo šokėjai.

Filmo autorius T. Heymannas – dokumentinių filmų kūrėjas. Nuo 2000-ųjų iki šiol jis yra sukūręs 10 pilnametražių dokumentinių filmų. Su filmo herojumi jis susipažino prieš daugiau nei 20 metų dirbdamas padavėju kavinėje.

Ne vienerius metus T. Heymannas laukė O. Naharino sutikimo. Galų gale jį gavęs, nuo 2006-ųjų režisierius su kamera pradėjo „sekti“ Ohadą. Per tą laiką su juo aplankė 7-ias šalis. „Septynerius metus po vieną ar dvi dienas per savaitę aš praleisdavau su jais (O. Naharinu ir šokėjais – aut. past.), neskaičiuojant redagavimo valandų studijoje“, – prieš trejus metus viename interviu pasakojo režisierius.

Filmas ne tik kad pareikalavo daug laiko, tačiau jo kūrimą apsunkino pats O. Naharinas, kuris, anot režisieriaus, kartais perimdavo jo vaidmenį ir viską reguliuodavo. Filmo kūrėjas, žinodamas jo sunkų charakterį, turėjo su tuo susitaikyti, nes priešingu atveju jų bendradarbiavimas galėjo baigtis.

Kadras iš filmo „Ponas Gaga“ Festivalio „Kino pavasaris“ archyvas

Kadras iš filmo „Ponas Gaga“
Festivalio „Kino pavasaris“ archyvas

„Ponas Gaga“ nėra vienintelis T. Heymanno darbas, susijęs su žymiuoju choreografu. Kino kūrėjas dokumentiniame filme „Neryšku“ („Out of Focus“, 2007) įamžino penkias dienas Niujorke, kai choreografas statė žymųjį spektaklį „Decadance“ kartu su „Cedar Lake Contemporary Ballet“.

Aštuonerius metus užtrukęs filmo „Ponas Gaga“ kūrimas, mano galva, davė vaisių. Dėl ilgą laiką trukusio filmavimo kino kūrėjui pavyksta visapusiškai perteikti ne tik šokio genijaus biografiją, bet ir leisti suprasti choreografo charakterį, pamatyti kaip jis dirba ir bendrauja su kitais šokėjais ar antrąja žmona.

Autorius nepasakoja paviršutiniškos istorijos, o pateikia ją detaliai. Ją pasakoja pats choreografas ir kiti susiję žmonės, tačiau „kalbančios galvos“ neerzina – jų yra tiek, kiek reikia. Visa tai palydi ritmiški garsai ir nuostabūs judesiai. Režisieriaus balso filme nėra. Žemą ir malonų ausiai choreografo kalbėjimą juostoje iliustruoja įspūdingos pasirodymų ištraukos, kurios tematiškai atitinka tai, apie ką tuo metu kalbama. Šalia to juostoje naudojami archyviniai kadrai, iškalbingi repeticijų fragmentai, kolegų, draugų ir šeimos narių pasakojimai.

Medžiagos rinkimu filmui rūpinosi specialiai pasamdyti penki žmonės. Tokiu būdu filmas atskleidžia pilną paveikslą, o ne fragmentišką dėlionę, kur kai kurie faktai neatitinka tikrovės. Pats O. Naharinas filme pasakoja, kad vienoje spaudos konferencijoje sukūrė melagingą istoriją apie tai, kad šokti pradėjo dėl jaunesnio brolio… Viena, ko kai kurie gali pasigesti filme, yra gydanti judesių kalba „Gaga“. Jos filme nedaug ir tik pačioje pabaigoje.

Koks yra legendinis choreografas? Reiklus, ekscentriškas, kūrybiškas, charizmatiškas, turintis humoro jausmą… Toks yra ir šis filmas. Net ir nieko nežinantys apie O. Nahariną po filmo seanso, esu tikra, kad ims juo žavėtis, nes jis yra nepakartojamas.

Filmo anonsas:

Filmą galite pamatyti:

Balandžio 11, pirmadienis, 17:00-18:40, Forum Cinemas Vingis, S03, Vilnius

Auksė Podolskytė

Su kinu aš keliauju po skirtingus kraštus, mokausi apie pasaulį ir save, atsipalaiduoju ir svajoju, pasikraunu motyvacijos, o kai reikia – jis mane guodžia, linksmina ir liūdina. Į KINFO atėjau, nes labai norėjau rašyti apie kiną. Radau daugiau nei tikėjausi.

Vienas komentaras

Komentuoti

Jūsų el.paštas nebus publikuotasPažymėti laukai būtini *

*