Top 7. Menininkų poros

Kadras iš filmo „Meilutė ir boksininkas“ Šaltinis – cutieandtheboxer.co.uk

Kadras iš filmo „Meilutė ir boksininkas“
Šaltinis – cutieandtheboxer.co.uk

Menininkai – su jais taip įdomu bendrauti, bet taip sudėtinga gyventi. Komplikuotos asmenybės, perdėtas jautrumas, beribis egoizmas ir turbūt visuomet pirmojoje vietoje išliekanti meilė – menui. Kartais jau ir vieno talentingo kūrėjo būna per akis, o kas nutinka susidūrus dviems tokioms asmenybėms? Aistra mainosi su konkurencija, savitarpio supratimą keičia kūrybinių vizijų susidūrimai. Atrodo, turime receptą sprogstamajam mišiniui. Kita vertus, kartais susitikus dviems kūrybiškoms asmenybėms, gebančioms ne konfliktuoti, o bendradarbiauti, keistis bei dalintis patirtimi, būti vienas kitam neišsemiamu įkvėpimo šaltiniu gimsta išskirtinių rezultatų duodanti partnerystė. Pažiūrėkime, kokias įsimintinas kūrėjų poras galime išvysti kino ekranuose.

  1. „Meilutė ir boksininkas“ (Cutie and the Boxer) 2013 m., rež. Zachary Heinzerling

Archyvinės medžiagos, dabarties, praeities, buities, kūrybinio proceso elementus jungianti mozaika leidžia užmesti akį į 40 metų trunkančią, pakilimų ir nuosmukių laikotarpių paženklintą dviejų japonų menininkų, įsikūrusių Niujorke, bendro gyvenimo istoriją. Ant drobės bokso pirštinėmis tapantis, groteskiškas pop meno skulptūras konstruojantis Ushio Shinohara – spontaniškas, pasitikintis savimi, linkęs dominuoti. Jo žmona Noriko bando ištrūkti iš jo šešėlio ir atrasti savo kaip dailininkės balsą bei vietą šiuolaikinio meno žemėlapyje.

  1. „Pollock“, 2001 m., rež. Ed Harris

Alkoholizmas, maniakinė depresija, polinkis į savidestrukciją ir didžiulis talentas. Atrodo, Jacksonas Pollockas buvo būtent vienas iš tų kūrėjų, su kuriais gyvenimą susieti galėjo tik visiškai naivi moteris. Lee Krasner tokia nebuvo. Išvydusi Pollocko darbus ji ėmė kvestionuoti savo pačios tapybą. Abu menininkai veikė vienas kito kūrybos stilių, meno sampratą. Jacksonas dažnai pasikviesdavo žmoną į savo dirbtuves ir klausdavo jos: „Ar tai yra paveikslas?“. Ji dėjo visas pastangas, kad Pollocko talentas būtų visuotinai pripažintas ir tuo pačiu turėjo kovoti su tuo, jog būtų žinoma ne tik kaip ponia Pollock.

Reklama
  1. „Eames: architektas ir dailininkė“ (Eames: The Architect & The Painter) 2011 m., rež. Jason Cohn, Bill Jersey

Jie formavo moderniosios architektūros, baldų ir grafinio dizaino veidą, kūrė filmus, reklamines kampanijas tokioms įmonėms kaip „IBM“ ir „Polaroid“, grafinį dizainą. Jų ofisas buvo erdvė talentams skleistis ir priminė beprotišką cirką – pačia geriausia prasme. Charles‘as ir Ray Eames – garsiausia ir įtakingiausia Amerikos dizainerių pora. Per beveik keturis dešimtmečius trukusią santuoką jie sugebėjo ne tik sukurti savo unikalų pasaulį, bet ir gerokai prisidėti prie visų mūsų pasaulio išvaizdos. Kam gi nėra tekę sėdėti ant „Eames“ kėdės? Verta pažiūrėti ir pasisemti įkvėpimo iš šių nepaprasto ir įvairialypio talento asmenybių.

  1. „Frida“, 2002 m., rež. Julie Taymor

Meksikos tapytojų Fridos Kahlo ir dvidešimčia metų už ją vyresnio Diego Rivera santuoka buvo tokia spalvinga ir kontrastinga kaip ir jų paveikslai. Jie skyrėsi ir tuokėsi iš naujo, abu buvo neištikimi vienas kitam, abu pavydėjo vienas kito. Pagal Hayden Herrera parašytą biografiją pastatytas filmas įvilioja žiūrovą į nenuspėjamą, magiškąją realybės plotmę.

  1. „Paroda“ (Exhibition) 2013 m., rež. Joanna Hogg

Joannos Hogg filmams būdinga preciziška forma, kontrolė, gebėjimas it skalpeliu pjaustyti žmonių tarpusavio santykių niuansus. Abu pagrindiniai šio filmo veikėjai – neprofesionalūs aktoriai. Viv Albertine – dainininkė, Liamas Gillickas – konceptualaus šiuolaikinio meno kūrėjas. „Parodoje“ – jų vardai D ir H. Jie vaidina šiuolaikinių menininkų porą, gyvenančią išskirtiniuose modernistinės architektūros namuose. Šaltos, kintančios erdvės, atspindžiai reprezentuoja ir pratęsia veikėjų (ne)gebėjimą komunikuoti, kurti, pamiršti, judėti pirmyn. Filme tyrinėjama menininkų poros santykių dinamika, racionalaus ir intuityvaus požiūrio į gyvenimą bei kūrybą skirtumai ir sunkumai kuriant autentišką, abipuse pagarba paremtą ryšį.

  1. „Lovoje už taiką“ (Bead peace), 2011 m., rež. Yoko Ono

Šiai menininkų porai nereikia atskiro pristatymo. Medaus mėnesį Yoko Ono ir Johnas Lennonas praleido taikiai protestuodami prieš Vietnamo karą. Jie dviejų savaitės trukmės akcijose Amsterdamo ir Montrealio „Hilton“ viešbučiuose gulėdami lovoje diskutavo su žurnalistais ir kitais lankytojais apie taikos galimybes bei įvairias socialines problemas. Dokumentinis filmas, įamžinęs šiuos susitikimus, kaip dalis „Imagine Peace“ projekto, nemokamai prieinamas „Youtube“ kanale. Jame trumpai galime išvysti ir Joną Meką.

  1. „Įsimylėjėliai: žygis Didžiąja kinų siena“ (The Lovers, The Great Wall Walk) 1988 m., rež. Marina Abramovic, Ulay

Turbūt visi žinome, kaip bene garsiausia šiuolaikinių menininkų pora Marina Abramovic ir Ulay savo išsiskyrimą transformavo į meno kūrinį istoriniame devyniasdešimties dienų performanse „The Great Wall Walk“. Pradėję savo keliones iš skirtingų Didžiosios kinų sienos pusių mylimieji ir partneriai, įveikę po 2500 kilometrų, susitiko viduryje, apsikabino ir atsisveikino.

Giedrė Vyšniauskaitė

Giedrė Vyšniauskaitė

Meilė geram kinui prasidėjo nuo Stanley Kubrick, Federico Fellini ir Ingmar Bergman filmų. Jei suintriguoja vienas režisieriaus filmas, stengiuosi pamatyti kuo daugiau jo darbų, įsigilinti į jo estetiką, kino kalbą. Mano skonis be galo eklektiškas – labai mėgstu juostas, kalbančias vaizdais, bet žaviuosi ir filmais, pagrįstais šmaikščiais intelektualiais dialogais. Prie jaunos, energingos ir nuolat augančios (visomis prasmėmis) KINFO komandos prisijungiau pajutusi, jog noriu ne tik žiūrėti gerą kiną, bet ir žvelgti giliau, analizuoti ir dalintis įspūdžiais su kitais žmonėmis.
Giedrė Vyšniauskaitė

Komentuoti

Jūsų el.paštas nebus publikuotasPažymėti laukai būtini *

*