„Vasaros media studija“: vaizdų medžioklei pasibaigus

Vyksta filmavimas Eglės Burbaitės nuotrauka

Vyksta filmavimas
Eglės Burbaitės nuotrauka

Filmavimo ir montažo darbai „Vasaros media studijoje“ baigėsi. Jau visai netrukus, šiandien vakare, studentų kurti filmai išvys didįjį ekraną. Juos vertins jų kolegos, dėstytojai ir susirinkę svečiai. Tai, ką taip kruopščiai jaunieji kinematografininkai kūrė beveik dvi savaites, bus parodyta visiems. Kažkada man vienas autoritetingas kino režisierius yra sakęs, kad nuo to laiko, kai filmas pasirodo ekrane, jis jau nebėra tavo. Jis tampa žiūrovo. Jis pradeda gyventi savo istoriją, tu jo jau nebegali valdyti ar keisti. Tad taip nutiks ir šiandien. Išauš tiesos akimirka – kuris kino filmas sujaudins žiūrovą, o kuris – paliks abejingą.

Bet prieš tai – dar mestelkime žvilgsnį į paskutines dienas. Priminsiu, kad filmuojant dokumentinius ir eksperimentinius filmus studentų komandų keliai buvo nusidriekę per visą Neringą: vieni vaizdus ir istorijas gaudė Smiltynėje, kiti – Nidoje, o treti čia pat – Juodkrantėje. Filmavimo darbams pasibaigus, komandos grįžo į mūsų laikinuosius namus – „Ąžuolyną“. Čia, užsidarę montažinėse, studentai praleido kelias paras. Šis paskutinis kino gimimo etapas buvo lyg lenktynės su laiku – iki tol vykę filmavimo pasiruošimo ir filmavimo darbai neatrodė tokie grėsmingi, nes visi žinojo, kad po šių darbų dar yra likęs kitas etapas. O dabar viskas vyko lyg pagreitintame kine – bemiegės naktys ir labai struktūruotas laikas, nes montažine privalai dalintis su kolega. Apie šių paskutinių dienų atmosferą pakalbinau šios studijos dėstytoją ir montažo konsultantą Ričardą Matačių. Jo profesionalumas ir gebėjimas kantriai dirbti su studentais pelnė jam daug simpatijų tarp jų. Tad klausiu: „Kas yra montažo procesas kine? Su kokiais sunkumais šiame darbe susidūrė studentai? Ir kaip manote, ar montažo režisierius turi dalyvauti filmo kūrimo procese nuo pat pradžių, nuo jo paruošiamųjų darbų?“

„Jeigu pasakyti trumpai, kas man yra montažas, tai pasakyčiau taip: tai procesas, kai sudedi du planus, ir pamatai trečią. Ne vien tik sudėti du planus ir pamatai, kad yra du. Ne dėti kadrą po kadro ir sukurti filmą, o išmokti pasakoti istoriją kadrais. Mokėti pasakoti kažką daugiau, negu matai ekrane. Mokėti pasakoti tai, kas yra giliau. Kaip Nerijus Milerius rašė savo knygoje: „Montažas yra kai vienas plius vienas yra daugiau negu du.“ Aišku, turi mokėti dirbti ir su programomis. Nuo šių „šaknų“ eiti iki psichologijos ir filosofijos. O čia montuojant buvo nemažai sunkumų, nes labai spaudė laikas, be to kilo kūrybinių sunkumų. Bet jie yra įdomiausi, nes jei yra kūrybinių sunkumų, reiškia, kad gimsta filmas. Jeigu montuojant lengva, tai reiškia, kad kažkas negerai. Tai reiškia, kad per naiviai vertini savo gebėjimus… Aš manau, kad montažo režisierius turi filmo gimime dalyvauti nuo pradžių. Tik niekas tam neturi pinigų. Bet čia ta galimybė buvo ir studentai ją išnaudojo. Ir kaip supratau, jiems tai labai padėjo – tada tu labai daug žinai ir gali montažą padaryti be režisieriaus pagalbos, kad jis nesėdėtų ir neaiškintų. Tai labai įdomu: kad be režisieriaus gali papasakoti jo istoriją, padaryti jo filmą, sudėti jį. Nes kitaip yra laiko švaistymas: režisieriui sėdėti, stebėti kaip montažo režisierius stumdo kadrą po kadro ir jam baksnoti pirštu. Manau, kad lengviau išmokti dirbti su programomis ir pačiam tai daryti. Pačiam montuoti, nes tada tiesiog greičiau“, – pasidalino savo pastebėjimais Ričardas Matačius.

Tad kino kūrimo darbams pasibaigus, su nekantrumu laukiame studentų darbų peržiūros. Ne vien tik kad juos pamatytume, bet ir įvertintume. Apie visa tai – jau rytoj, o šiandien dar siūlau virtualiai pavartyti paskutinių „Vasaros media studijos“ dienų akimirkas. Pamatykite, kokia šauni, kūrybinga ir linksma ši jaunoji kino karta.

Akimirkos iš paskutinių filmavimo dienų

Akimirkos iš montažo proceso

Reklama

Komentuoti

Jūsų el.paštas nebus publikuotasPažymėti laukai būtini *

*