846 pasaulio kino kritikai, akademinės bendruomenės nariai ir kino plaintojai nusprendė – 50 metų trukusi filmo „Pilietis Keinas“ („Citizen Kein“, 1941) vienvaldystė geriausių filmų viršūnėje baigėsi. Išrinktas naujas numeris vienas. Naujas visų laikų geriausias filmas. Ir juo tapo…
„Sight & Sound“ (Britų filmų instituto (BFI) kas mėnesį leidžiamas kino žurnalas) atnaujina savo 100 geriausių filmų sąrašą kas dešimt metų, o rezultatai visuomet yra labai laukiami viso pasaulio kino mylėtojų. Tačiau naujasis sąrašas buvo ypatingas ir netikėtas dėl naujo filmo numeris vienas – Alfredo Hitchcocko „Vertigo“.
Tačiau Orsono Welso „Pilietis Keinas“ vistiek išlieka sąrašo viršūnėje ir antra vieta nėra jau tokia bloga debiutiniam režisieriaus filmui. Trečią vietą užėmė Yasujiro Ozu filmas „Tokijo istorija“ („Tokyo Story“, 1953), ketvirtą – Jeano Renoiro „Žaidimo taisyklės“ („La Regle du Jeu“, 939).
Penktoje sąrašo vietoje esantis F.W. Murnau filmas „Saulėtekis: dviejų žmonių daina“. („Sunrise“, 1927) – pirmasis režisieriaus filmas, sukurtas Holivude. Kartu su „Saulėlydžiu“, „Sight & Sound“ sąrašo dešimtuke atsidūrė dar du nebylieji filmai: Dziga Vertovo „Žmogus su kino kamera“ („Man with a Movie Camera“, 1929) ir Carlo Theodoro Dreyerio „Žanos D‘ark aistra („The Passion of Joan of Arc“, 1928).
Geriausių filmų sąrašo dešimtuke taip pat atsidūrė ir daugeliui labiau pažįstami arba taip vadinami populiarieji filmai-hitai kaip Stanley Kubricko „Kosminė odisėja“ („2001: A Space Odyssey“) ir Johno Fordo „Ieškotojai“ („The Searchers“).
Kritikų dešimtukas:
1. „Vertigo“
2. „Citizen Kane“
3. „Tokyo Story“
4. „La Regle du Jeu“
5. „Sunrise: A Song for Two Humans“
6. „2001: A Space Odyssey“
7. „The Searchers“
8. „Man with a Movie Camera“
9. „The Passion of Joan of Arc“
10. „8 1/2“
Jeigu gerai įsižiūrėsite į sąrašo viršūnėje esančių filmų sukūrimo metus, nei vienas iš jų neperkopia 1990 ribos. Pats „vėlyviausias” filmas – 1968-ųjų „Kosminė odisėja” atsidūrė šeštoje šimtuko vietoje. Wongo Kar-Wai 2000-ųjų „Meilės laukimas” („In the Mood for Love”) ir Davido Lyncho 2001 metais sukurtas „Mulholando kelias” („Mulholland Drive”) atsidūrė 24 ir 28 geriausiųjų sąrašo vietoje.
Ir tik du moterų sukurti filmai atsidūrė sąraše – tai 35 vietoje esantis Chantal Akerman „Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce 1080 Bruxelles” ir Claire Denis filmas „Beau Travail” (78 vietoje).
„Sight & Sound“ taip pat pateikė ir 358 pasaulio kino režisierių sudarytą sąrašą (jį sudarinėjo ir Francis Fordas Coppola, ir Martinas Scorsese, ir Woody Allenas, Quentinas Tarantino bei kt.). Pasak jų, geriausias filmas yra „Tokijo istorija”, po jo seka „Pilietis Keinas”, trečioje vietoje – „2001 : Kosminė odisėja“. O kritikų šiais metais išliaupsintas „Vertigo” liko septintas.
Kino režisierių dešimtukas:
1. „Tokyo Story“
2. „2001: A Space Odyssey“
2. „Citizen Kane“
4. „8 1/2“
5. „Taxi Driver“
6. „Apocalypse Now“
7. „The Godfather“
8. „Vertigo“
9. „Mirror“
10. „Bicycle Thieves“
Paguoda naujiesiems režisieriams – A.Hitchcocko „Vertigo“ ne iš karto buvo pripažintas ir įtrauktas į „Sight & Sound“ sudarinėjamą sąrašą. Filmas tik 1982 metais (praėjus dviems metams po režisieriaus mirties) buvo pirmą kartą įtrauktas į sąrašą septintu numeriu, tad visko gali būti, jog po 10 metų sąraše atsiras vietos ir „Avatarui“, ir Jamesui Bondui.
Likęs kino kritikų išrinktas 50-ukas:
11. „Battleship Potemkin”
Sergei Eisenstein, 1925 (63 balsai)
12. „L’Atalante”
Jean Vigo, 1934 (58 balsai)
13. „Breathless”
Jean-Luc Godard, 1960 (57 balsai)
14. „Apocalypse Now”
Francis Ford Coppola, 1979 (53 balsai)
15. „Late Spring”
Ozu Yasujiro, 1949 (50 balsai)
16. „Au hasard Balthazar”
Robert Bresson, 1966 (49 balsai)
17. „ Seven Samurai”
Kurosawa Akira, 1954 (48 balsai)
17. „Persona”
Ingmar Bergman, 1966 (48 balsai)
19. „Mirror”
Andrei Tarkovsky, 1974 (47 balsai)
20. „Singin’ in the Rain”
Stanley Donen & Gene Kelly, 1951 (46 balsai)
21. „ L’avventura”
Michelangelo Antonioni, 1960 (43 balsai)
21. „Le Mépris”
Jean-Luc Godard, 1963 (43 balsai)
21. „The Godfather”
Francis Ford Coppola, 1972 (43 balsai)
24. „Ordet”
Carl Dreyer, 1955 (42 balsai)
24. „In the Mood for Love”
Wong Kar-Wai, 2000 (42 balsai)
26. „Rashomon”
Kurosawa Akira, 1950 (41 balsai)
26. „Andrei Rublev”
Andrei Tarkovsky, 1966 (41 balsai)
28. „Mulholland Dr. ”
David Lynch, 2001 (40 balsai)
29. „Stalker”
Andrei Tarkovsky, 1979 (39 balsai)
29. „Shoah”
Claude Lanzmann, 1985 (39 balsai)
31. „The Godfather Part II”
Francis Ford Coppola, 1974 (38 balsai)
31. „Taxi Driver”
Martin Scorsese, 1976 (38 balsai)
33. „Bicycle Thieves”
Vittoria De Sica, 1948 (37 balsai)
34. „The General”
Buster Keaton & Clyde Bruckman, 1926 (35 balsai)
35. „Metropolis”
Fritz Lang, 1927 (34 balsai)
35. „Psycho”
Alfred Hitchcock, 1960 (34 balsai)
35. „Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce 1080 Bruxelles”
Chantal Akerman, 1975 (34 balsai)
35. „Sátántangó”
Béla Tarr, 1994 (34 balsai)
39. „The 400 Blows
François Truffaut, 1959 (33 balsai)
39. „La dolce vita”
Federico Fellini, 1960 (33 balsai)
41. „Journey to Italy”
Roberto Rossellini, 1954 (32 balsai)
42. „Pather Panchali”
Satyajit Ray, 1955 (31 balsai)
42. „Some Like It Hot”
Billy Wilder, 1959 (31 balsai)
42. „Gertrud”
Carl Dreyer, 1964 (31 balsai)
42. „Pierrot le fou”
Jean-Luc Godard, 1965 (31 balsai)
42. „Play Time”
Jacques Tati, 1967 (31 balsai)
42. „Close-Up”
Abbas Kiarostami, 1990 (31 balsai)
48. „The Battle of Algiers”
Gillo Pontecorvo, 1966 (30 balsai)
48. „Histoire(s) du cinéma”
Jean-Luc Godard, 1998 (30 balsai)
50. „City Lights”
Charlie Chaplin, 1931 (29 balsai)
50. Ugetsu monogatari”
Mizoguchi Kenji, 1953 (29 balsai)
50. „La Jetée”
Chris Marker, 1962 (29 balsai)