Tarptautinis Amsterdamo dokumentinių filmų festivalis (IDFA) šiais metais savo programoje pristatė daugiau nei 200 dokumentinių filmų. Norint pamatyti juos visus, reiktų nemiegoti 265 valandas. IDFA šiais metais, kaip „Kinomaisto“ atstovė, dalyvavau pirmą kartą ir dar prieš pat festivalį, peržiūrėjusi jo programą, sudariau verčiausių pamatyti filmų topą. Dauguma sąraše buvusių filmų po premjerų pateisino lūkesčius, atradau ne vieną dokumentikos perlą. Šį kartą, atskirais tekstais, išsamiau pristatysiu dešimt įdomiausių IDFA darbų ir, tikiuosi, ne vienas iš jų pasieks Lietuvos žiūrovus.
Atidarymo filmas. A Family Affair, rež. Tomas Fassaertas
Jaunosios kartos režisierius olandas Tomas Fassaertas po „A Family Affair“ premjeros IDFA prisipažino – jei būtų žinojęs, kiek jėgų ir drąsos pareikalaus dokumentinio filmo apie jo senelę kūrimas, tikrai nebūtų pradėjęs šio reikalo. Puikiai suprantama kodėl, nes režisierius per penkerius metus vykusį filmavimo procesą paviešino intymiausias savo giminės paslaptis, neaplenkdamas protinių negalių, ašarų ar seksualinių senelės susižavėjimo juo detalių.
„Buvome laiminga šeima, tačiau viskas pasikeitė į mūsų gyvenimus grįžus senelei“, – „A Family Affair“ pradžioje teigia T.Fassaertas, penkerius metus, nepaleisdamas iš rankos kameros, fiksavęs beveik šimtametės senelės Marianne Hertz santykį su savo šeima. Moters charizma kaip magnetas traukė aplinkinius, ne išimtis ir jos sūnūs, kurių Marianne išsižadėjo ir paliko augti vaikų namuose. Į Pietų Afriką išsikėlusi moteris režisieriaus šeimoje buvo apipinta įvairiomis legendomis, pradedant jos vyrus žudžiusi grožiu, baigiant keista Tomo tėvo kelione į Marianne namus egzotiškoje Afrikoje. Netikėtas Marianne skambutis iškviečia Tomą į Pietų Afriką, kurioje jis padeda močiutei susiruošti į paskutinę kelionę užsienin, aplankant savo sūnus Olandijoje.
Marianne asmenybė ypač dėkinga bet kokiam filmo kūrėjui. Charizmatiška moteris viso „A Family Affair“ metu įsikūnija į gausybę personažų, kaskart pateikdama netikėčiausius savo asmenybės aspektus. Kaip teigia režisieriaus tėvas, jo mama visą gyvenimą nešiojo kaukę, kuri, net ir filmui pasibaigus, vis dar lieka apdengusi Marianne veidą.
„Ar „A Family Affair“ padėjo režisieriaus šeimai atsakyti į daugelį metų juos kamavusius klausimus?“, – po premjeros T.Fassaerto paklausė žiūrovas. Visų nustebimui, atsakymas buvo neigiamas. Tačiau ši vieša šeimos dramos išpažintis privers ne vieną iš mūsų susivokti, kad normalių šeimų šiame pasaulyje retai būna.