fbpx
Naujienos

Įkvepiantis lenkų kinas. 14-oje lenkų kino savaitėje netruks naujausio lenkų kino ir garbingų svečių

Lenkų kino festivalis, 2014
Lenkų kino savaitė, 2014
Kadras iš filmo „Hardkor Disko“
„Lenkų kino savaitė” archyvas

Lenkijos institutas Vilniuje pristatė spalio 15-21 dienomis trijuose Vilniaus kino teatruose vyksiančią 14-ąją Lenkų kino savaitę. Festivalio programoje – nauji jau pripažintų lenkų režisierių darbai, garsiausi pradedančių kino kūrėjų filmai ir filmų retrospektyva, skirta Krystynai Jandai. Netruks ir susitikimų su Kino savaitės svečiais.

Šių metų Festivalio programą tradiciškai sudaro pagrindinė programa, kurioje žiūrovams bus pristatyta 10 naujų lenkų vaidybinių juostų, atrinktų Lenkijos ir kitų šalių festivaliuose, pelniusių juose ne vieną apdovanojimą, puikiai įvertintų kino profesionalų ir žiūrovų, ir retrospektyvinė programa.

„Lenkų kinematografininkams kaip ir anksčiau svarbiausiu akcentu lieka tema ir filmo istorija. Dauguma menininkų neieško ypatingų formos įmantrybių. Jie nebijo nepatogių, nepopuliarių temų, keliančių didžiules visuomenės diskusijas. Jiems rūpi ir dabarties skauduliai, ir ekranizacijos, ir praeities skolos. Temos, kurios iki šiol buvo tabu, nesušluojamos po kilimu, tačiau kaip tik iškeliamos, apie jas drąsiai diskutuojama. Nepamiršta lenkų kino menininkai ir svarbių Lenkijos kultūrai ar politikai asmenybių. Jau senokai natūraliai vyksta kartų kaita, kur puikiai sutampa ir pripažintų metrų, ir spėjusių įrodyti savo sugebėjimus keturiasdešimtmečių filmai, o jiems ant pėdų mina visai jauni, įžūlus, ir talentingi debiutantai.   Ši lenkų kino savaitė įrodo, kad lenkų kinematografininkų pasitikėjimas savimi auga, filmai labai įvairūs. Jie kartais kiek triukšmingai, o kartais subtiliais pustoniais stengiasi perteikti žiūrovams savo pačių pastebėtą realybę, abejones, įtvirtinti savo tiesas“, – teigia kino kritikė Izolda Keidošiūtė.

Joannos i Krzysztofo Krauzų filmas „Papuša“ (Papusza), atidarysiantis Lenkų kino savaitę, supažindina su uždaru ir savitu romų bendruomenės gyvenimu XX a. vidurio Lenkijoje. Bronisława Wajs – Papuša tapo pirmąją romų poete, kurios eilės buvo išspausdintos ir supažindino su romų tradicijomis plačią visuomenę. Šis nespalvotas filmas kupinas gražių peizažų, romų gyvenimo kasdienybės akimirkų ir egzotikos.

„Esu senas žmogus, senas režisierius. Galbūt tai jau paskutinis mano filmas. Tačiau negalėčiau palikti gyvenimo nesukūręs filmo apie Lechą Walęsą. Tai tiesiog mano pareiga“, – kalbėjo lenkų kino patriarchas, „Oskaro“ laureatas režisierius Andrzejus Wajda. „Valensa. Vilties žmogus“ (Wałęsa. Człowiek z nadziei) tai pasakojimas apie vyrą, kuris suprato, kad Lenkijai verkiant reikia pokyčių ir tapo visos Lenkijos nepriklausomybės reikalaujančiu balsu. Tačiau režisierius nekūrė sustabarėjusio paminklo šiai ypatingai asmenybei, o parodė paprastą žmogų su visomis jo silpnybėmis. Tai pasakojimas apie pergales ir pralaimėjimus, apie tai, kaip įmanoma palaužti vieną žmogų, bet ne visą tautą.

Režisieriaus Władysławo Pasikowskio biografinės dramos   „Jack Strong“ herojumi tapo aukštas LLR armijos generalinio štabo pareigūnas, pulkininkas Ryszardas Kuklińskis, kuris savo noru, atsisakęs pinigų, iš politinių paskatų pradeda bendradarbiauti su amerikiečių specialiosiomis tarnybomis. Filmas sukurtas pagal iki šio nežinomus archyvinius dokumentus, pulkininko bendradarbių ir CŽV vadovų pasakojimus. Filmas kupinas įtampos ir kvapą gniaužiančių scenų. Tai puikus trilerio apie šnipus pavyzdys.

„Kino pavasario“ festivalyje didžiulį susidomėjimą sukėlusi, FIPRESCI prizu tarptautiniame Toronto kino festivalyje, „Auksiniais liūtais“ Gdynėje apdovanota, į „Oskarą“ geriausio užsienio filmo kategorijoje pretenduojanti Paweło Pawlikowskio drama „Ida“ pasakoja apie dviejų skirtingų moterų – tetos, kuri Stalino represijų metais buvo negailestinga prokurorė teisianti to meto „liaudies priešus“, ir naivios vienuolyno auklėtinės, jos dukterėčios Idos sunkią ir tragišką kelionę ieškant savo nužudytųjų giminaičių kapų. Kartu keliaudamos jos išgyvena sudėtingas ir kartu sukrečiančias bendravimo akimirkas. “Idą“ nusipirko rodyti net trisdešimt šalių, ji pateko ir į JAV ekranus, o nuo spalio 31 d. filmas pasieks ir Lietuvos kino ekranus (juostos platintojai – kc „Pasaka“ ir Lenkijos institutas)

Vienas radikaliausių ir įdomiausių lenkų kino režisierių Wojciechas Smarzowskis naujausiame savo filme perkėlė į ekraną „Nikės“ literatūrine premiją apdovanotą (išverstą į lietuvių kalbą) Jerzio Pilcho apysaką „Stiprusis angelas“ (Pod mocnym aniołem). „Stiprusis angelas“ – tai filmas apie vieną baisiausių visuomenės rykščių – alkoholizmą. Pasakojimas apie lėtą žmogaus nuopuolį, nelengvą, kartais tragišką bandymą nugalėti šį potraukį, abejones, viltis, eilinį nuopuolį, didįjį ryžtą, pagaliau apie mažytę švieselę tunelio gale – atsaką į meilę moteriai, kuri yra paskutinis šansas grįžti į normalų gyvenimą ir atsikratyti baisios ligos… Šių metų tarptautiniame Gdynės kino festivalyje „Sidabrinių liūtų“ prizu apdovanotas filmas pripažįstamas viena įdomiausių šių metų lenkų kino premjerų.

Ryszardo Bugajskio trileris „Uždaroji sistema“ (Układ zamknięty) sukurtas remiantis tikrais faktais. Tai istorija apie tris verslininkus, tapusius korumpuotų valdininkų aukomis. Be abejo didžiausiu filmo privalumu tapo pagrindinio juodojo charakterio atlikėjas talentingasis Janoszas Gajosas. Aktorius savo personažą prokurorą Kostševą kuria dažniausiai vien žvilgsniais, mimika, gestais, balso tembru ir akcentu.

Net keturi kino savaitės filmai skirti jaunimui. Pirmasis – režisieriaus Roberto Glińskio drama „Akmenys apkasams“ (Kamienie na szaniec) pagal to paties pavadinimo   Aleksandro Kamińskio apysaką apie sukarintus lenkų skautų būrius Szary Szeregi, II pasaulinio karo metais tapusius bebaimiais kovotojas su naciais, kurią skaitė turbūt kiekvienas lenkas. Vaikinams, kurie turėjo mylėti, mokytis, linksmintis, teko išmokti kariauti. Perkeldamas šį kūrinį į ekraną, režisierius pasistengė apysaką kuo labiau priartinti prie šiuolaikinio jaunimo. Norėjo sudominti istorija, jaunų kovotojų su naciais likimais, bet stengėsi nemoralizuoti. Būrys be galo simpatiškų jaunų aktorių ir populiarūs epizodinių vaidmenų atlikėjai, šiuolaikinė muzika suteikė šiai jau chrestomatinei istorijai naujų spalvų.

Šiuolaikinė, universali istorija apie brendimą, tapatybės ieškojimą ir tolerancijos pamokos. Toks labai stipriai emociškai prisodrintas Tomaszo Wasilewskio filmas „Plūduriuojantys dangoraižiai“ (Płynące wieżowce). Jis paliečia temą, iki šiol liekančią tabu lenkų kine ir žadinančią nesutarimus. Jaunas perspektyvus plaukikas, tikras kietuolis gyvena kartu su motina ir savo mergina. Tačiau viskas pasikeičia, kai viename vakarėlyje sutinka vaikiną ir netikėtai sau pačiam jį pamilsta. Tai labai asmeninė istorija apie vienatvę ir aistrą.

Naujausias Annos Kazejak filmas „Pažadas“ (Obietnica) sukurtas remiantis tikrais faktais. Vyresniųjų klasių mokiniai Lilė ir Janekas išgyvena romaną. Netikėtai mergina nutraukia santykius su Janu kaltindama jį išdavyste. Vaikinas turi sumokėti už klaidą aukščiausią kainą. Jei išpildys merginai duotą pažadą, judviejų gyvenimas jau nebus toks pat… „Pažadas“ buvo rodytas Berlyno festivalio nekonkursinėje programoje, skirtoje jauniems režisieriams.

Populiarus lenkų aktorius ir TV klipų režisierius Krzysztof Skonieczny debiutavo didžiajame ekrane paslaptingu ir mistiniu trileriu „Hardkor Disko“. Filmas pateikia daug klausimų, mįslių, sužadinančių vaizduotę. Kas jis – paslaptingasis filmo herojus? Keršytojas, žudikas, mesijas? Tačiau svarbiausias šiame filme ne tiek turinys, kuriame iškyla kupini melo ir dirbtinumo tėvų ir vaikų santykiai, o neįprasta filmo stilistika ir aktorius Marcinas Kowalczykas, sulaukęs stulbinančio pasisekimo ir ne vieno apdovanojimo Lenkijos kino festivaliuose. Krzysztof Skonieczny Gdynės kino festivalyje pelnė apdovanojimą už geriausią režisūrinį debiutą.

Krystynai Jandai skirta filmų retrospektyva

Krystynai Jandai skirtoje Kino savaitės filmų retrospektyvoje rodomi bene garsiausių režisierių filmai, surinkę daugybę pačių garsiausių kino apdovanojimų ir jau seniai tapę kino klasika. Dažniausiai jos herojės stiprios, ryžtingos, protingos ir intelektualios moterys. Tokios kaip Agnieška iš legendinio Andrzejaus Wajdos filmo „Žmogus iš geležies” (Człowiek z żelaza), pasakojančio apie 1980 m. įvykius Gdansko laivų statykloje. Šis 1981 m. filmas slapta išgabentas į Kanų kino festivalį, pelnė Auksinę palmės šakelę. 1988 m. pasirodžiusioje Krzysztofo Kieślowskio serialo „Dekalogas” (Dekalog) antroje dalyje „Dekalogas. II“ K. Janda suvaidino mirtinai sergančio vyro žmoną, kuri sprendžia dilemą, ar gimdyti vaiką nuo meilužio. Po metų pasirodžiusioje Krzysztofo Zanussio dramoje „Turtinė padėtis” (Stan posiadania) jos herojė Julija išgyvenanti gyvenimo krizę, užmezga romaną su jaunu jautriu studentu Tomašu. Tačiau susitikimas su vaikino motina nėra lengvas išbandymas abiems moterims. 1981 metais K. Janda tampa verta partnere talentingam austrų aktoriui Klausui Maria Brandaueriui garsiajame vengrų režisieriaus Istváno Szabó filme „Mefistas” (Mephisto) pagal populiarų Klauso Manno to paties pavadinimo romaną. Filmas nukelia į trečiojo dešimtmečio Vokietiją, kur įsigali fašizmas. K. Jandos herojė Barbara Bruckner palieka savo vyrą, žinomą aktorių, tapusį marionete nacių rankose. Andrzejaus Wajdos 2009 m. filme „Ajerai“ (Tatarak) vidutinio amžiaus sulaukusi provincijos miestelio gydytojo žmona Marta (K. Janda) dar nežino, kad serga mirtina liga. Vieną dieną ji susipažįsta su Bogusiu ir juo susižavi. Tačiau likimas viską apverčia aukštyn kojomis ir nekalti pasimatymai ant upės kranto netikėtai baigiasi. Pirmas šį pasaulį palieka Bogusis. „Ajerai“ – vienas asmeniškiausių K. Jandos filmų. Tai subtili ir jaudinanti drama apie meilę, kuri dažnai ateina per vėlai, ir mirtį, kuri visada ateina per anksti. Tačiau tai tik vienas šios daugialypės istorijos sluoksnis, nes A. Wajda kuria filmą apie filmo kurią, kuris persipina su Krystynos Jandos monologu, pasakojančiu apie susitaikymą su savo vyro, garsaus operatoriaus Edwardo Kłosińskio, netikėta mirtimi. Filmas tarptautiniame Berlyno kino festivalyje apdovanotas Alfredo Bauerio prizu, taip pat pelnė Europos kino akademijos FIPRESCI apdovanojimą.

Išskirtiniai kino savaitės svečiai

Kanų festivalio laureatės, neseniai Lenkijoje išrinktos geriausia visų laikų kino aktore garsiosios Krystynos Jandos viešnagė taps bene svarbiausiu Kino savaitės įvykiu. Teatro ir kino aktorė, režisierė, publicistė ir dainininkė spalio 20 d. 18 val. kino teatre „Pasaka“ susitiks su žiūrovais prieš filmą „Dekalogas II“. Spalio 21 d. Lietuvos nacionaliniame dramos teatre ji vaidins monospektaklį „Danuta W.“ Po spektaklio žiūrovų laukia susitikimas ne tik su Krystyna Janda, bet ir su spektaklio heroje, Lenkijos prezidento Lecho Wałęsos žmona Danuta Wałęsa.

Kitas ne mažiau įdomus ir intriguojantis Kino savaitės svečias – žinomas jaunosios kartos lenkų aktorius ir režisierius Krzysztof Skonieczny, į Vilnių atvyksiantis pristatyti Lenkijoje jau sulaukusio pripažinimo bei pradedančio keliones po pasaulinius kino festivalius savo režisūrinio debiuto „Hardkor disko“.

Krzysztof Skonieczny spalio 18 d. 18:30 susitiks su „Hardkor disko“ žiūrovais kino teatre „Multikino“.

Apie Lenkų kino savaitę:

14-oji Lenkų kino savaitė vyks 2014 m. spalio 15-21 dienomis Vilniaus kino teatruose Skalvija, Pasaka ir Multikino. Bilietai į visus kino savaitės filmus kainuoja po 8 Lt. Bilietai platinami kino teatrų kasose ir Tiketoje.

Komentarai