168 valandos – per tokį trumpą laiką festivalio „Kino pavasaris“ organizatoriams pavyko metus organizuotą jubiliejinį 25-ąjį festivalį perkelti iš kino teatrų į namų kino platformas, t. y. į žiūrovų namus. Iki „Kino pavasario“ starto likus savaitei, buvo paskelbta pandemija, uždrausti renginiai ir uždaryti kino teatrai. Tačiau festivalio komanda nepasidavė ir ėmėsi virtualiojo festivalio organizavimo. „Padarėme tai, kas atrodė neįmanoma“, – sako organizatoriai, kurių istoriją šiandien nori išgirsti daugybė užsienio kino festivalių.
Pirmiausia reikėjo perorganizuoti komandos darbą, tuomet per savaitę iš naujo sukurti rėmimo, komunikacijos, rinkodaros strategijas, iš naujo tartis su platintojais dėl kiekvieno filmo virtualiojoje erdvėje, užmegzti partnerystes su namų kino platformomis, išspręsti techninius iššūkius, grąžinti pinigus už įsigytus bilietus ir, žinoma, atsakyti į tūkstančius žiūrovų klausimų. Tačiau galiausiai festivalis įvyko ir tapo pirmuoju į virtualiąją erdvę perkeltu kino festivaliu kino pasaulio istorijoje.
Užsienio kino industrijos įvertinimas
Puikus įrodymas, kad „Kino pavasario“ atvejis pastebimas ir įdomus už šalies ribų – vakar vykusi festivalio organizuota kino industrijos konferencija „Iššūkiai organizuojant virtualųjį festivalį pandemijos metu: pasidalijimas patirtimi ir patarimais“. „Kino pavasario“ generalinio direktoriaus Algirdo Ramaškos skaitomo pranešimo klausėsi ir patarimų teiravosi maždaug 500 festivalio organizatorių ir kino industrijos atstovų iš viso pasaulio.
„Labai svarbu kritinėse situacijose turėti lyderį, kuris valdytų situaciją, juo pasitikėti ir jo klausyti. Krizių valdymo vadove tapo festivalio vykdomoji direktorė Agnesta Filatovė. Jai puikiai sekėsi susidoroti su visais iššūkiais.
Kitas dalykas ⎯ svarbu išsikelti pagrindinius tikslus, pavyzdžiui, pažinti auditoriją, suvokti jos poreikius, ir atsižvelgiant į tai perorientuoti savo veiklą. Vienas iš tikslų buvo edukuoti filmus didžiajame ekrane įpratusius žiūrėti žmones, kaip naudotis namų kino platformomis. Mums taip pat buvo svarbu neprarasti festivalio identiteto ir rūpintis jo įvaizdžiu“, – per pranešimą kalbėjo A. Ramaška.
Konferencijos įrašas:
Didžiulis palaikymas
Pasak festivalio organizatorių, minties atšaukti festivalį ar jį atidėti net nebuvo – dėl duoto pažado žiūrovams ir norint sumažinti nuostolį. Tad iš karto imtasi plano B. „Visas šis sunkus darbas atsipirko ne tiek finansiškai, kiek emociškai. Sulaukėme labai didelio palaikymo: iš institucijų, partnerių, žiūrovų, kultūros ir meno pasaulio atstovų, žiniasklaidos. Jiems visiems esame be galo dėkingi. Jų dėka šiandien galime sakyti, kad festivalis pavyko.
Sulaukta 55 tūkstančių peržiūrų, o remiantis rinkos tyrimų bendrovės „Kantar“ duomenimis, matyti, kad įsigyta peržiūra naudojasi dažniausiai du žmonės, o kartais – trys ir daugiau. Tad remiantis tuo žiūrovų skaičius siekė 112 tūkstančių. Vadinasi, beveik pasiekėme praėjusių metų kino salių lankomumą, tai yra 126 tūkstančius žiūrovų. Nepaisant to, netekome daugiau nei pusės planuotų pajamų už bilietus ir finansiškai festivaliui tai labai stiprus smūgis, kurį, tikimės sušvelnins valstybės parama“, – kalbėjo A. Ramaška.
Per pratęsimą peržiūrų skaičius vis auga. Žmonės toliau žiūri filmus, naudojasi bilietų akcijomis, o šios reguliariai siūlomos norint atsidėkoti žiūrovams už didelį aktyvumą per festivalį.
Savaitę trukęs pasiruošimas ir rezultatai
69 procentai (118 filmų) metus aktyviai užsienio festivaliuose sudarinėto repertuaro filmų buvo sparčiai paruošti rodyti internetinėse ir televizinėse namų kino platformose ir į jas perkelti. Nebuvo atsisakyta ir konkursinių programų ⎯ jų filmus nuotoliniu būdu vertino tarptautinė žiuri, o nugalėtojai apdovanoti piniginiais prizais ir statulėlėmis.
85 procentai visų komandos narių įsitraukė į festivalio kūrimą skaitmeninėje erdvėje, kai kurių darbas buvo perorganizuotas: panaikinti svečių ir renginių skyriai, įsteigtas pagalbos centras, tiesioginių transliacijų studija, suformuota komanda kovai su nelegaliu turiniu internete.
Komandai dirbant nuotoliniu būdu per dieną buvo sukurtos naujos komunikacijos ir rinkodaros strategijos, taip pat reikėjo atnaujinti susitarimus su daugiau nei 100 viešųjų bei privačiųjų partnerių ir rėmėjų.
Socialiniuose tinkluose „Kino pavasario“ naujienos pasiekė daugiau nei 4 milijonus vartotojų, o tiesioginės transliacijos sulaukė 750 tūkstančių peržiūrų. Tiesiogiai buvo transliuojami pokalbiai su filmų kūrėjais, naktiniai filmų aptarimai, suburta aktyviai nuomonėmis apie filmus besidalijanti žiūrovų bendruomenė, skaitmeninėje erdvėje programos sudarytojai vaizdo įrašuose pristatė filmus.
#festivalisnamuose efektas ir socialinė žinutė
Per tiesiogiai transliuotą festivalio atidarymo ceremoniją ėmė plisti grotažymė #festivalisnamuose: žiūrovai, tarp kurių ir žymūs kultūros, meno bei pramogų pasaulio atstovai, dalijosi nuotraukomis, kaip jie švenčia festivalį namuose, aptarinėjo filmus. Buvo didžiulis žmonių įsitraukimas.
Apdovanojimai buvo vedami iš tuščios „Forum Cinemas Vingis“ salės taip siekiant atkreipti visos industrijos ir žiūrovų dėmesį į sudėtingoje situacijoje atsidūrusius kino teatrus. Tuščiose Lietuvos kino salėse po ceremonijos paleistas ir uždarymo filmas.
Festivalio fotografai taip pat išreiškė kūrybiškumą ⎯ surengė raudonojo kilimo fotosesiją: apdovanojimų svečių atsiųstas nuotraukas įamžino improvizuotoje mini studijoje su raudonuoju kilimu, sienele ir išmaniaisiais įrenginiais.
„Kino pavasario“ organizatoriai šiemet taip pat tęsė ir festivalio prieinamumo didinimą: namų kino platformose buvo prieinami du filmai, pritaikyti klausos negalią turintiems žiūrovams.
Rūpinantis žiūrovų emocine sveikata, buvo kviečiama ne tik turiningai leisti laiką prie namų ekranų, bet ir 1 000 žiūrovų išsiųsti specialūs partnerių ir festivalio sudaryti rinkiniai: nuo katalogų, knygų iki specialiai „Kino pavasariui“ kurtų saldainių.
Pasak organizatorių, festivalis grįš į didžiuosius ekranus, kai tik bus atidaryti kino teatrai, ir dar parodys retrospektyvas, 9 salės repertuaro filmus, kitas juostas, kurias tiesiog būtina žiūrėti didžiajame ekrane ir kurios nebuvo parodytos virtualiajame „Kino pavasaryje“.
—
Populiariausius festivalio filmus ir toliau galima žiūrėti šiose namų kino platformose: naujos kartos televizijos TELIA TV filmų nuomoje, internetinėje namų kino platformoje „ŽMONĖS Cinema“, „TV3 Grupės“ turinio platformoje „Go3“, „Cgates“ SUMANIOS TV „Kino klube“ ir kino platformoje „Kinofondas“. Festivalio namuose repertuaras: https://kinopavasaris.lt/lt/filmai/ziurek-namuose