Šių metų „Kino pavasario“ programoje „Nauja Europa – nauji vardai“ pristatytas lenkų režisieriaus Marcino Bortkiewicziaus filmas „Valpurgijos naktis“ („Walpurgis Night“, 2015) dvelkia senąja kino klasika ir nukelia į pokario laikotarpį. Tai debiutinis ilgametražis režisieriaus darbas, kuriame per dviejų žmonių pokalbį atsiskleidžia istoriniais įvykiais paženklinta patirtis ir asmeninis ryšys su pasauliu bei vienas kitu.
„Valpurgijos naktis“ veiksmas nukeliamas į septintojo dešimtmečio Šveicariją, kur jaunasis žurnalistas Robertas atvyksta pas operos divą Norą. Ji – aikštinga brandaus amžiaus lenkų žydė, dainuojanti Milano operoje „La Scala“, jis – entuziastingas prancūzas, drąsiais klausimais besistengiantis prasiskverbti į jos gyvenimą. Intymi kamerinė filmo erdvė žiūrovui leidžia tarsi kartu dalyvauti poros dialoguose ir asmeniškai pajusti skirtingų charakterių emocijas bei painų jų santykių progresą, kuris nepastebimai nuveda iki nenuspėjamo finalo.
Režisierius scenarijų filmui parašė kartu su lenkų scenariste Magdalena Gauer, kurios monodraminį spektaklį „Diva“ pamatė teatre. Pasirodymas, kuriame vaidina tik viena aktorė, M. Bortkiewicziui buvo įkvėpimas pastatyti filmą pagal šią pjesę. Visgi režisierius scenarijų pakeitė įtraukdamas dar vieną veikėją – žurnalistą Robertą. Akivaizdu, jog toks scenarijaus papildymas „Valpurgijos naktims“ suteikė intrigos, o Roberto vaidmuo davė ryškų impulsą natūraliai skleistis Noros asmeniniams išgyvenimas.
Filme tvyranti įtampa tarp veikėjų išlieka viso jų pokalbio metu ir tarsi pereina per jų tarpusavio ryšio skirtingas pakopas, kuriose gausu tiek erotikos, tiek dvasingumo. Norą įkūnijanti Malgorzata Zajaczkowska, kuri jau antrą kartą bendradarbiauja kartu su M. Bartkiewicziumi, nepalieka abejonių, jog ši rolė lyg sukurta jai. Tą patį galima pasakyti ir apie Roberto vaidmenį sukūrusį aktorių Philippe‘ą Tłokiński, kuriam tai – pirmasis svarbesnis pasirodymas kine. Kaip atskleidė režisierius, rašydamas scenarijų jis jau žinojo, kurie aktoriai atliks šiuos vaidmenis.
Viena svarbiausių „Valpurgijos naktis“ naratyvo temų – karas. Nora, kalbėdama su Robertu, dažnai nuklysta į prisiminimus apie holokaustą. Režisierius meistriškai, tarsi siurrealistinį sapną, demonstruoja jos žodžius atkartojančius vaizdus, tolygiai derindamas lenkų kompozitoriaus Mareko Czerniewiczo muzikinį takelį. Filme taip pat didelis dėmesys skiriamas pasakojimo laikmetį atspindinčioms detalėms: ant Noros rankos ištatuiruotas koncentracijos stovyklos ženklas-numeris, tam tikras numerio skaičių rinkimas telefone, galiausiai – nespalvota filmo kinematografija. Visa tai neabejotinai sukuria autentišką pasakojimo atmosferą.
Filmo pavadinimo idėją režisieriui įkvėpė vokiečių rašytojo Tomo Mano romano „Užburtas kalnas“ skyrius „Valpurgijos naktys“. Valpurgijos naktis – iš senovės germanų kilusi pavasario karnavalinė šventė, kuri simbolizuoja legendą apie mistinę naktį, kuomet ant kalno susirenka dvasios ir mitinės būtybės, o visi žmonės tampa lygūs vieni kitiems. Filme galima įžvelgti metaforiškų sąsajų su šia švente: puošni veiksmo vieta, karnavališkai atrodanti Nora ir paslaptingas jos su Robertu ryšys, kuris galiausiai išsivysto į Antikos mitą atkartojantį santykį.
Magiškas ir kino istoriją menantis M. Bortkiewicziaus debiutas neabejotinai išsiskiria šių dienų kine ir užtvirtina jo, kaip perspektyvaus režisieriaus, pradžią. Gausios paralelės su istorija ir mitologija filmui suteikia mistikos ir, kas svarbiausia – daug vietos asmeninei žiūrovo interpretacijai.