„Ypatingas žvilgsnis“ (prnc. Un Certain Regard) – antra pagal svarbumą Kanų kino festivalio programa. Šiemet žiuri, kuri paskelbs programos nugalėtoją, pirmininkauja argentiniečių režisierius Pablo Trapero. Kino kūrėją, garsėjantį savo artimomis dokumentinių filmų stilistikai juostomis, Lietuvos žiūrovai geriausiai turėtų atsiminti iš paskutinio jo filmo „7 dienos Havanoje“ (7 días en La Habana, 2012). Iš viso „Ypatingo žvilgsnio“ programoje šiemet bus parodyta devyniolika filmų, vienu daugiau negu pagrindiniame konkurse. Taigi šiandien susipažinkime su penkiais iš jų.
„Mėlynas kambarys“ (La chambre bleue / The Blue Room, 2014) / Prancūzija / Rež. Mathieu Amalric
Mathieu Amalricas – vienas talentingiausių prancūzų aktorių, gebantis sukurti nepaprastai įsimintinus vaidmenis nepriklausomai nuo to, ar vaidina visiškai paralyžiuotą žurnalo redaktorių Juliano Schnabelio „Skafandre ir drugelyje“ (Le Scaphandre et le papillon, 2007), blogiuką viename iš filmų apie Džeimsą Bondą „Paguodos kvantas“ (Quantum of Solace, 2008) ar nevilties būsenoje esantį režisierių naujausiame Romano Polanskio filme „Venera kailiuose“ (La Vénus à la fourrure, 2013). Galbūt ne visi žino, kad šis daugybę vaidmenų sukūręs aktorius taip pat ir režisuoja filmus. Prieš ketverius metus už savo juostą „Gastrolės“ (Tournée, 2010) Mathieu Amalricas Kanuose pelnė geriausio režisieriaus bei FIPRESCI prizus. Naujausias jo filmas „Mėlynas kambarys“ – žymaus XX a. prancūzų rašytojo Georgeso Simenono to paties pavadinimo romano ekranizacija, kuriame savo žmonos nužudymu apkaltintas Žiuljenas kalėjime prisimena savo pirmąją meilę – vaikystės draugę Esterę.
„Eleanora Rigby“ (Eleanor Rigby, 2014) / JAV / Rež. Ned Benson
Debiutinis Nedo Bensono filmas „Eleanora Rigby“ nuo pat pradžių sulaukė nepaprastai daug dėmesio dėl daugelio priežasčių. Pirmiausia, režisieriui pavyko prisikviesti daugybę garsių aktorių, kurių filmai, kuriuose jie vaidina, savaime pritraukia prie didžiųjų ekranų ištikimus gerbėjus. Taigi vaidmenis filme atliks Jamesas McAvoy, Jessica Chastain, Viola Davis, Williamas Hurtas, Isabelle Huppert bei Ciaránas Hindsas. Visų antra, originalus filmo pateikimas žiūrovams. Režisierius nusprendė sukurti atskirus dviejų dalių filmus „Jis“ ir „Ji“, kuriuose į vienos sutuoktinių poros santykius būtų pažvelgta iš vyro bei moters pozicijų. Deja, ne visiems režisieriams pavyksta įgyvendinti savo sumanymus iki galo. Filmų platinimo teises nusipirko broliai Weinsteinai, kas iš pirmo žvilgsnio turėtų užtikrinti filmo sklaidą, tačiau garsūs prodiuseriai nusprendė, jog žiūrovai neis du kartus į kino teatrus žiūrėti to paties nežinomo režisieriaus istorijos. Galiausiai abi dalys buvo permontuotos į dviejų valandų juostą, pirmenybę suteikiant moters pozicijai. Ši versija ir bus parodyta Kanuose. Nepaprastai gaila, kad neturėsime galimybės pamatyti abiejų filmo dalių, tačiau vis dėlto bus įdomu išvysti galutinį, daugiau nei dvigubai sutrumpintą variantą.
„Prarasta upė“ (Lost River, 2014) / JAV / Rež. Ryan Gosling
Šiemet Kanuose Ryanas Goslingas debiutuoja ne tik kaip režisierius, bet ir kaip scenarijaus autorius. Savo gerbėjams pradedantis režisierius žada fantastinį neo noir filmą apie paauglį, radusį kelią į požeminį pasaulį. „IMDb“ skelbia, kad Eva Mendes vaidins katę, o Saoirse Ronan – žiurkę. Kaip Goslingui pavyko įgyvendinti savo keistus sumanymo, kol kas galima tik spėlioti, tačiau turint omenyje, kad kamerą rankose laikė „Pasinerk į tuštumą“ (Enter the Void, 2009) operatorius Benoît Debie, galima tikėtis ne tik originalaus siužeto, bet ir įspūdingos kinematografijos.
„Beprotiška meilė“ (Amour fou, 2014) / Austrija / Rež. Jessica Hausner
Jessicos Hausner filmai jau trečią kartą dalyvauja „Ypatingo žvilgsnio“ programoje, tačiau, ko gero, labiausiai ją išgarsino, beje, ir, „Kino pavasaryje“ rodytas „Lurdas“ (Lourdes, 2009). Tai istorija apie bent trumpam nuo vienatvės į stebuklais garsėjantį miestelį pabėgti pasiryžusią prie invalido viežimėlio prikaustytą jauną moterį. Naujausias jos filmas pasakoja apie vokiečių poetą Heinrichą von Kleistą, nusprendusį nusižudyti kartu su savo vėžiu sergančia mylimąja. Minimalistiniame „Lurde“ labiausiai stebino siužeto daugiasluoksniškumas bei daugybė galimų interpretacijų, leidžiančių kiekvienam žiūrovui atrasti kažką naujo. Filmuoti „Beprotišką meilę“ režisierei turėjo būti sunkiau, vis tik siužetas sukurtas pagal realių žmonių gyvenimus, kas kiek apribuoja kino kūrėjo vaizduotę, tačiau, jei jai pavyks į šią istoriją įpinti drąsią, bet nuoširdžią satyrą, kurios buvo kupinas „Lurdas“, viskas turėtų pavykti.
„Turistas“ (Turist, 2014) / Švedija / Rež. Ruben Östlund
Rubenas Östlundas yra gavęs „Auksinį lokį“ Berlinalėje už savo trumpametražį filmą „Nutikimas prie banko“ (Händelse vid bank, 2009), kuriame vienu kadru, trunkančiu apie 12 minučių, atkuria nepavykusį banko apiplėšimą. Šiemet režisierius pirmą kartą savo karjeroje pristato linijinio siužeto pilnametražį filmą, nesudarytą iš atskirų epizodų. Siužeto centre – Alpėse su šeima atostogaujantis tėvas. Režisierius tikina, kad naujausiame jo filme išvysime įspūdingiausią sniego laviną kino istorijoje. Ką gi, belieka sulaukti ir patiems įsitikinti, ar Rubenas Östlundas sakė tiesą.