fbpx
Filmai online, Legalių filmų ir serialų žiūrėjimo platformos internete

Legalių filmų ir serialų žiūrėjimo platformos internete: „DAfilms“, „Filmdoo“ ir „Vimeo on demand“

„DAfilms“
Kas? „DAfilms“ „Filmdoo“ „Vimeo on demand“
Kiek? 6 EUR/mėn.; vienu metu galima žiūrėti per 2 įrenginius Nemokamai/keli eurai už filmą Keli eurai už filmą
Kur? https://dafilms.com/ https://www.filmdoo.com/  https://vimeo.com/ondemand/
Pliusai: Daug dokumentinių filmų Nišiniai filmai Nišiniai, gerai įvertinti filmai
Minusai: Nedaug žinomų filmų Itin kebli navigacija, nėra žinomų filmų, kaina Mažai populiarių filmų, kebli navigacija, kaina
Kadras iš filmo „Juodosios panteros“

„Netflix“, „iTunes“ ar „Google Play Movies“ platformos turi tikrai didelius filmų katalogus, tačiau siūlo pakankamai mažai nišinio turinio. Kartais įdomus, geras ar tiesiog norimas pamatyti filmas tūno mažiau žinomose svetainėse. Kviečiame susipažinti su mažiau žinomomis turinio platformomis „DAFilms“, „Filmdoo“ ir „Vimeo“.

„DAFilms“ filmų kataloge yra apie 1300 filmų*. Pirmosios pavadinimo DA raidės reiškia Doc Alliance – dokumentinių filmų aljansas – ir tai puikiai apibūdina siūlomą turinį. Filmus suskirsčius pagal žanrus (komedijos, dokumentiniai, romantiniai, fantastiniai ir kiti)**, matyti, jog du trečdaliai „DAFilms“ filmų yra dokumentiniai. Net labiau nei šio žanro gausa nustebina faktas, jog „DAFilms“ turi pakankamai nemažai kitokio turinio – tai ir dramos, komedijos, istoriniai, kariniai filmai. Tiesa, dalis šių žanrų persidengia tarpusavyje, tad dokumentikos dominavimu abejoti tikrai nereikėtų.

Bene žymiausi dokumentiniai filmai yra „Juodosios panteros“ (Black Panthers, 1968), „Be saulės“ (Sans Soleil, 1983), „Agnesės paplūdimiai“ (Les Plages d’Agnès, 2008). Tarp kitokio žanro filmų galima išvysti Chantal Akerman dramą „Almajerio kvailystė“ (La Folie Almayer, 2011) ar fantastinę komediją apie akinius užsidedantį ir žmones permatantį katiną „Kai ateina katinas“ (Až přijde kocour, 1963). Be filmų „DAFilms“ taip pat siūlo pokalbius su žymiais režisieriais arba pokalbius apie jų kūrybą.

Panašu, jog penktadalis, t. y. 24 proc. „DAFilms“ katalogo, filmų yra įvertinti labai gerai**. Vis tik, to negalima teigti užtikrintai, nes didelė dalis šio katalogo filmų yra nišiniai, neįtraukti į populiarias filmų duomenų bazes (kaip iMDB), juos įvertino itin mažai žiūrovų.

„DAFilms“ turi nemažai Jungtinės Karalystės, JAV, Prancūzijos, Vokietijos ir kitų „pagrindinių įtariamųjų“ šalių gamybos filmų. Kai kurių kitų šalių filmų yra vos po kelis, tačiau įvairovė vis vien didelė – platforma siūlo rinktis net iš 92 šalių kino, tarp jų ir Hondūro, Libijos, Madagaskaro ir Nepalo. Pats „DAFilms“ įkurtas Čekijoje, tad ir čekiškų filmų yra gana nemažai, ir ne tik dokumentinių, bet ir tokių klasikinių Naujosios bangos filmų kaip „Nakties deimantai“ (Démanty noci, 1964), „Saulutės“ (Sedmikrásky, 1966) ar „Ypatingieji traukiniai“ (Ostře sledované vlaky, 1966).

„DAFilms“ filmų katalogo pasiskirstymas pagal išleidimo metus yra gana tipinis visom platformoms: daugiausiai išleistų filmų yra 2010-2019 metų laikotarpiu, nemažai 2000-2009 metais, o pačių seniausiųjų (ankstesnių nei septintasis dešimtmetis) yra gana nedaug. Rekomenduojame atkreipti dėmesį į tokius senesnius filmus kaip Chriso Markerio „Pylimas“ (La Jetée, 1962) ar Jono Meko „Prisiminimai iš kelionės į Lietuvą“ (Reminiscences of a Journey to Lithuania, 1972).

„DAFilms“ leidžia suskirstyti visus filmus pagal pavadinimą, žiūrimumą ir pagal tai, kada filmai buvo pridėti prie svetainės katalogo. Platforma taip pat turi itin detalią išplėstinę paiešką, kurioje galima pasirinkti norimą filmo gamybos šalį, režisierių, išleidimo metus, trukmę, įgarsinimą ar subtitrų kalbą ir netgi nespalvotus filmus. Galų gale, „DAFilms“ siūlo rinktis filmus pagal programas: šiuo metu reklamuojama Sidabrinį lokį už geriausią režisūrą Berlyno kino festivalyje gavusios Angela Schanelec retrospektyva, kuri bus pradėta rodyti gruodžio 13 dieną. Programų yra daugybė: dažniausiai jos skirtos susipažinti su tam tikrų režisierių kūryba arba pristatyti dalį filmų iš festivalių programų, pavyzdžiui, iš „DOK Leipzig“.

Naudotis „DAFilms“ yra patogu. Svetainės dizainas atrodo kiek keistokai, tačiau tai prisideda prie bendro jausmo, jog užsukote į kiek labiau nišinę, retesnių filmų platformą. Registracija trunka vos porą minučių. Po kreditinės kortelės numerio suvedimo jau galima žiūrėti filmus. Mėnesinis mokestis – 6 EUR, tačiau užsisakant metinę prenumeratą, kaina sumažėja perpus.

„Filmdoo“

Kita kiek mažiau žinoma platforma – „Filmdoo“. Jos kataloge yra maždaug 1300 nemokamų filmų ir kiek daugiau nei 900 filmų, kuriuos galima išsinuomoti už papildomą kainą. Kaip ir „DAFilms“ atveju, „Filmdoo“ katalogo filmų įvertinimą pamatuoti sudėtinga, filmai yra nišiniai ir sulaukia mažai žiūrovų ir vertintojų.

Iš tikro, sunku rasti labiau nišinę platformą nei „Filmdoo“: nors filmų joje yra gana nemažai, praktiškai visi jie yra nežinomi. Išimtį galima taikyti, pavyzdžiui, Hideo Gosha filmams „Trys samurajai už įstatymo ribų“ (Three Outlaw Samurai, 1964) ar „Žvėries kardas“ (Sword of the Beast, 1965). Tiesa, „Filmdoo“ katalogas už Lietuvos teritorijos ribų yra ženkliai platesnis ir prieinamesnis įprastesnius, kiek labiau žinomus filmus mėgstančiam žiūrovui.

„Filmdoo“ katalogas suskirstytas į daug tradicinių žanrų (komedija, kriminaliniai, drama ir panašūs) ir į rečiau pasitaikančius, pavyzdžiui: arthauzas, moterys režisierės, įvairovės kolekcija. Mėgstami žiūrovų ir susilaukiantys didesnio dėmesio yra LGBT tematikos filmai. Tarp jų yra ir lietuviškieji „Streikas“ (2013) ir „Nuo Lietuvos nepabėgsi“ (2016).

Filmai taip pat skirstomi pagal šalį ar regioną, pavyzdžiui: Pietryčių Azija, Lotynų Amerika, Rytų Europa, Skandinavija, Vokietija, Japonija. Pasirinkus kurį nors regioną (arba žanrą), pirmiausiai siūlomi redaktorių rekomenduojami filmai. Nuo jų rekomenduojame pradėti ir mes, kitaip rizikuojate paklysti „Filmdoo“ gausoje ir išsinuomoti filmą, kuris gali nuvilti.

„Filmdoo“ svetainė atrodo šiuolaikiškai, tačiau nėra labai patogi naudojimui. Nors registracija ar apmokėjimas už filmo nuomą vyksta gan paprastai, paieškos sistema yra kebli. Spustelėjus ne tą mygtuką, lengva nuklysti į filmų anonsų katalogą, ar aptikti filmus, kurie nėra prieinami Lietuvos regione. Apribojimo vaikams nėra. Taip pat atrodo, jog dauguma filmų yra skirti tik suaugusiems. Ypač keistai „Filmdoo“ atrodo išdėsčius filmus pagal populiarumą: atrodo, jog svetainėje lankosi labai specifinis segmentas žmonių, kurie filmus renkasi pagal plakato erotiškumą.

„Vimeo on demand“

Dar viena filmų nuomos svetainė – „Vimeo on demand“. Ji panaši į „DAFilms“ ir „Filmdoo“ kombinaciją – šioje platformoje taip pat skiriama daug dėmesio nepriklausomam kinui, tačiau tarp daug šviežių, mažai kam girdėtų vardų, išskiriami ir vieną ar kitą prizą laimėjusieji ar didesnio pasisekimo tarp žiūrovų ir vertintojų sulaukę filmai.

Visame kataloge filmų yra tūkstančiai, nors tikslus jų skaičius lieka neaiškus. Taip yra dėl ganėtinai keblios paieškos sistemos. Viena vertus „Vimeo on demand“ puikiai pristato savo rekomenduojamus arba didesnio pasisekimo (pavyzdžiui, „Oskaro“ nominacijos) sulaukusius filmus. Taip pat, pasirinkus kurio nors žanro filmus, pirmiausia bus pasiūloma apie 20 rekomendacijų.

Vis tik, panaršius daugiau, paaiškėja, jog kiekvienam žanrui tenka po kelis šimtus puslapių, o kiekviename iš jų yra neapibrėžtas kiekis filmų. „Vimeo on demand“ taip pat labai greitai plečiasi – galima matyti, jog kai kurie filmai įkelti vos prieš kelias valandas. Taip nutinka dėl bendros platformos politikos: filmų kūrėjai (ypač nepriklausomo kino) skatinami įkelti savo kūrinį, už kurį gautų 90 procentų pajamų nuo peržiūrų.

Vis tik „Vimeo on demand“, net ir turėdami tiek daug ką tik sukurtų, mažai kam žinomų filmų, geba išryškinti didesnio pasisekimo sulaukusius filmus. Nuo to nukenčia pradedantys kūrėjai, tačiau laimi vartotojai, norintys smagiai praleisti vakarą su filmo peržiūra. Todėl žiūrovas ilgai netruks atrasdamas „Kino pavasaryje“ rodytą „Tas nuostabus pyragas!“ (Ce Magnifique Gâteau!, 2018), „Oskarui“ nominuotą filmą su Oscaru Isaacu „Laiškų kambarys“ (The Letter Room, 2020) ar fantastišką (įvairiomis prasmėmis) Dono Hertzfeldto animacijos tęsinį „Rytojaus pasaulis 3: Nesami pirmojo Deivido kelionių tikslai“ (World of Tomorrow Episode Three: The Absent Destinations of David Prime, 2020). Visi paminėti filmai, kaip ir nemaža dalis „Vimeo on demand“ katalogo filmų, yra trumpametražiai.

Nepaisant keblios filmų paieškos, „Vimeo on Demand“ atrodo gana patraukliai, o išsinuomoti filmą – labai paprastą. Tereikia susikurti paskyrą, nurodyti kreditinės kortelės numerį – ir filmas jau jūsų ekrane. Filmų kaina įvairi, populiaresnių filmų svyruoja apie 3-4 EUR. Verta pastebėti, jog kartais nusipirkti filmą kainuoja ne tiek ir daugiau nei jį išsinuomoti. Pavyzdžiui, lietuviškojo „Redirected / Už Lietuvą!“ (2014) nuomos kaina – 1 EUR, o nusipirkti galima už 2 EUR.

Apibendrinus nišinio turinio platformas matyti, jog „DAFilms“ yra puikus pasirinkimas norintiems pagilinti žinias dokumentinių filmų srityje, „Vimeo on demand“ – šansas išsinuomoti puikiai įvertintus trumpametražius filmus arba netikėtai atrasti naujų kūrėjų, o „Filmdoo“ pravers po Holivudo blokbasterio, jei norėtumėte nublokšti save į visiškai priešingą filmų pasaulį.

Visos trys platformos taip pat puikiai iliustruoja, kaip svarbu turėti patogią svetainę ir paieškos sistemą. Ieškodamas nišinio turinio žiūrovas gali sau leisti paklaidžioti platformoje, kurią prenumeruoja mėnesiui, tačiau turbūt retas kuris rizikuos nuomotis filmą aklai.

*filmų skaičius gautas remiantis „Letterboxd“ bei JustWatch.com pateikta statistika, gruodžio 7 d. duomenimis. „Filmdoo“ skaičiuota straipsnio autorės.
**filmų žanrai persidengia

LKC finansuojamo projekto „Lietuviško kino sklaida internetinėje erdvėje 2021“ tekstas

LKC
Komentarai
Domiuosi politika ir žmogaus teisėmis, todėl nenuostabu, kad būtent šių aspektų pirmiausia ir ieškau žiūrimuose filmuose. Net ir ne visuomet užsimindamas tiesiogiai, kinas, nori nenori, plėtoja tam tikrą problematiką ir jos diskursą vien paties paminėjimo, vaizdavimo faktu. Kad ir kokie fantastiški ir neįtikėtini bebūtų, filmai kalba apie tas pačias realaus pasaulio problemas. Tik nenuspėjama tampa riba: kas kam daro įtaką – realybė kinui ar kinas realybei. Prieš maždaug šimtą metų pirmas bučinys kino ekranuose sukėlė pasipiktinimą dėl atvirumo. Normos pakito, tačiau atsirado kiti nepatogumai, apie kuriuos kalbėti privalo ir kinas. Suvokimas keičiasi, scenos atvirėja, o aš žiūriu filmus ir noriu pasidalinti savo apžvalgomis su Tavimi. Tai nereiškia, kad visur reikėtų tikėtis politinio aspekto. Kartais filmas tam nepasiduoda, o kartais norisi ko nors lengvo prie puodelio kavos.