Vakar tarptautiniame Berlyno kino festivalyje vyko kasmetinė Europos Sąjungos programos „Kūrybiška Europa“ MEDIA informacinė diena, kurios metu tradiciškai buvo pristatyti praėjusių metų rezultatai ir sėkmingiausi projektai. Šioje programoje daugiau nei dešimtmetį aktyviai dalyvauja ir lietuviškos audiovizualinio sektoriaus kompanijos. O štai 2016 metai Lietuvos industrijai buvo dosniausi iš visų programos įgyvendinimo metų. Iš viso paremta per 15 projektų ir skirta daugiau kaip 800 tūkst. eurų.
Jau ketvirtį amžiaus Europos Sąjungos programa „Kūrybiška Europa“ MEDIA laikoma viena reikšmingiausių priemonių, investuojant į Europos audiovizualinį sektorių ir skatinant tarptautinį bendradarbiavimą. MEDIA programa iš viso apima net 14 skirtingų finansavimo schemų, kurių pagalba iš dalies finansuojami europinių filmų, televizijos ir video žaidimų parengiamųjų darbų projektai, filmų platinimas, kino edukacijos, patekimo į rinką, kino festivalių ir mokymų iniciatyvos. Pasak programą koordinuojančio biuro Lietuvoje vadovės Evos Brazdžionytės, MEDIA prisideda prie europietiško kino pozicijų sustiprinimo ir jo puoselėjimo iniciatyvų, siekia naujų atradimų atveriant Europos kino įvaizdį pasaulyje.
Kasmet „Kūrybiška Europa“ MEDIA programa finansuoja ne vieną lietuviško ilgametražio filmo projekto vystymą. Praėjusiais metais parama buvo skirta trijų prodiuserinių kompanijų kino projektams – vaidybinio filmo „Tabletė #1618“ (rež. Domantė Urmonaitė, UAB „Baltic Productions“) ir dokumentinio filmo „Padėkos diena“ (rež. Giedrė Žickytė, VšĮ „Moonmakers“) parengiamiesiems darbams. Trečiasis projektas užsitikrino finansavimą iš schemos „Projektų rinkiniai” – kompanija VšĮ „Uljana Kim ir Ko” gavo net 110 tūkst. eurų paramą keturių filmų vystymui. Šis projektų rinkinys apima keturis filmus – Kristijono Vildžiūno vaidybinę juostą „Dainos lapei”, Tomo Vengrio dramą „Tėvynė mūsų” bei Audrio Stonio dokumentinius filmus „Aš galiu kalbėti” ir „Kitoje pasaulio pusėje”.
2016 metais vaizdo žaidimų vystymo schemos finansavimo rezultatai buvo itin džiuginantys dviem lietuviškoms kompanijoms – UAB „Accido“ (projektas „Masks of Magic“) ir UAB „Tag of Joy“ (projektas „Crowns and Pawns“). Skirta daugiau kaip 100 tūkst. eurų įgyvendinti tarptautinei auditorijai skirtų vaizdo žaidimo sukūrimui.
Praėjusių metų viduryje buvo skirta parama audiovizualinio sektoriaus profesionalų mokymams. Finansavimas skirtas 51-ai Europos įmonei, kurių sąraše po gana ilgos pertraukos ir viena organizacija iš Lietuvos – tai „Apricot Films“. Ši lietuvių kompanija įgyvendina tarptautinę edukacinę mokymų programą „Art Department Masterclass“, skirtą skatinti profesionalų dialogą tarp jaunų ir patyrusių filmų dailininkų. Kol kas analogų neturintis projektas apims kūrybines dirbtuves kino dailininkams bei atvirus seminarus industrijos dalyviams Lietuvoje ir Islandijoje.
Dar viena puikių rezultatų Lietuvos kino industrijai atnešusi schema – auditorijos plėtra, kuria remiamos kino raštingumo ir auditorijos formavimo iniciatyvos. Praėjusiais metais finansavimas buvo skirtas iš viso 16-ai europinių projektų, tarp kurių – net trijų lietuviškų organizacijų pavadinimai: kino teatras „Pasaka”, „Meno avilys” ir Lietuvos kino centras. Pastaroji institucija partnerio teisėmis prisijungė prie britų projekto „Europos kino klubų ir mokyklų licencijavimas”, kurio tikslas – vystyti kino edukaciją Lietuvoje, skiriant daugiau dėmesio vaikams ir jaunimui, plėsti filmų bazę europietiškais filmais ir skatinti Lietuvos mokyklas ja naudotis. Nevyriausybinė organizacija „Meno avilys“ trečius metus iš eilės džiaugiasi MEDIA programos skirtu finansavimu projektui „Kino gestai”. Tai kino edukacijos iniciatyva, kurią „Meno avilys“ projekto partnerio teisėmis vykdo kartu su kolegomis iš kino organizacijų „A Bao A Qu“ (Ispanija), „Os Filhos de Lumière“ (Portugalija), Paryžiuje įsikūrusios Prancūzų sinematekos bei Tarptautinio Edinburgo filmų festivalio (Jungtinė Karalystė). Na, o kino teatras „Pasaka” įgyvendina net dvi auditorijos plėtros iniciatyvas – „#europeanfilmchallenge” ir „Scope100”. Projektas „#europeanfilmchallenge” skirtas tiems, kas mėgsta europinį kiną ir dalyvauja socialinių tinklų gyvenime. Pirmojo etapo laimėtoja jau džiaugiasi galimybe dalyvauti tarptautiniame Berlyno kino festivalyje, o antrajam laimėtojui atiteks kelionė į Kanų kino festivalį Prancūzijoje. „Scope100” projekto metu šimtas bet kokio amžiaus, lyties, profesijos kino entuziastų iš visos Lietuvos turėjo užduotį išrinkti filmą, kuris būtų vertas patekti į mūsų šalies kino teatrų repertuarus. Taigi iš dešimties filmų sąrašo buvo išrinktas lenkų režisieriaus Jano Matuszynskio debiutinis vaidybinis filmas „Paskutinė šeima“.
Taip pat 2016 metais programos finansinį indėlį pavyko užsitikrinti ir kelioms filmų platinimo kompanijoms – tai UAB „Prioro pramogos“,VšĮ „A One Films Baltic“,VšĮ „Kino Aljansas“, UAB „Europos kinas”, Kauno kino centras „Romuva“, VŠĮ „Kino Pasaka“,VšĮ „Skalvijos” kino centras. Šių įmonių filmų platinimo projektams, kuriais siekiama Lietuvos žiūrovus supažindinti su naujausiais europiniais filmais, iš viso buvo skirta beveik 120 00 eurų. MEDIA programos pagalba Lietuvos kino ekranuose jau buvo galima pamatyti ar dar tik laukia savo eilės kino teatrų repertuare daugiau nei 20 naujausių Europos kūrėjų filmų, kaip antai tarptautinės auditorijos simpatijas pelnęs bei Europos kino apdovanojimuose triumfavęs vokiečių režisierės Maren Ade filmas „Tonis Erdmanas“.
Kaip ir ankstesniais metais, 2016 m. finansinė programos parama skirta ir Lietuvoje gerai žinomiems kino festivaliams: Europos šalių kino forumui „Scanorama“ ir kovą prasidėsiančiam tarptautiniam Vilniaus kino festivaliui „Kino pavasaris“.