Ką turi bendro prieškario Lietuvos filmininkas Stepas Uzdonas su Holivudinio kino industrija? Kokios neįgyvendintos idėjos nugulė kino režisieriaus Vytauto Žalakevičiaus scenarijų juodraščiuose? Ką pasakė LKP CK gensekas Antanas Sniečkus apie kino režisieriaus Raimundo Vabalo filmą “Laiptai į dangų”?
Pabandyti atsakyti į šiuos klausimus ir aptarti kino kūrimo sovietų Lietuvoje kontekstus kviečia istorikė Lina Kaminskaitė – Jančorienė seminare “Pamirštą(as) istoriją(as) atrandant: kinas sovietų Lietuvoje”.
Seminaras vyks gruodžio 12 d. (ketvirtadienį) 17 val. Vilniaus Universiteto Istorijos Fakultete (218 aud.).
Gręžtis į šią kultūros sritį, pasak tyrinėtojos, skatina naujausi kultūros istorikų atradimai, kurių perspektyvoje kyla tokie klausimai: ką mes žinome apie lietuvių kino istoriją? Ar galima Lietuvą laikyti paskutiniąja Europos kino kultūros šalimi? Kokiame kontekste užsimezga ir tarpsta profesionalioji kino kūryba?
Be jokios abejonės atsakymų į šiuos klausimus paieška verčia gręžtis į sovietmetį, kuomet ideologinei, politinei programai paranki lietuvių kino istorijos raida klostėsi. Būtent dėl šios priežasties įvarialypis kino kūrimo kontekstas atsiduria interpretacinėje ir atminties kryžkelėje, kurioje susikryžiuoja dvi kryptys: kino istorija ir sovietologija. Joje lietuvių kinas, perfrazuojant užsienio tyrinėtojus, tampa “prarastu” arba pasiklydusiu ne tik vakarietiškuose tyrimuose, bet ir šiuolaikinėje lietuvių visuomenės atmintyje bei sovietų Lietuvos kultūros tyrimuose.
Seminaro metu bus pristatyti ne tik profesiniai išūkiai (kaip ir ką skaityti, kokias patikrintas prieigas rinktis) norintiems tirti kino, kultūros procesus sovietmečiu, bet ir bus pasidalinta naujausiasias atradimais, tyrimais, susijusiais su kino kūrinių kontrole, cenzūravimu.
Seminaras atviras, rengiamas bendradarbiaujant su Vilniaus Universiteto Istorijos fakultetu.
Seminaras yra mokslinio projekto Lietuvas kinas (1956-1990). Kūrėjai. Filmai. Kontekstai dalis. Tai pirmasis mėginimas aptarti savitą Lietuvos kino istoriją sovietmečiu, jos genezę, institucijų plėtrą, meninių srovių sklaidą ir kontekstą, taikant tarpdisciplininį diskursą ir šiuolaikinės kinotyros tyrimų metodus. Projektas finansuojamas Europos socialinio fondo lėšomis pagal visuotinės dotacijos priemonę (VP1-3.1-SMM-07-K-02-019).