Šeštadienį Tarptautiniame Varšuvos kino festivalyje įvyko lietuvių režisieriaus Arūno Matelio filmo „Nuostabieji lūzeriai. Kita planeta” pasaulinė premjera. Vienas iš aštuonių A klasės festivalių pasaulyje, lietuvių režisieriaus filmą įtraukė į dokumentinio kino konkursinę programą. Filmas, kurį Lietuvoje ketinama parodyti netrukus po Naujųjų, Lenkijoje buvo sutiktas ovacijomis.
Filmas „Nuostabieji lūzeriai. Kita planeta” pasakoja apie vienas sudėtingiausių bei populiariausių varžybų pasaulyje – „Giro d’Italia”, kuriose vienas svarbiausių vaidmenų tenka dviračių sporto vienuoliams, vadinamiems „gregory”, dviratininkams, pasiruošusiems iškęsti pačius sunkiausius iššūkius dėl savo komandos lyderio pergalės.
„Tai filmas, kuris tave įtraukia į savo pasaulį nuo pirmos sekundės. Jau nuo pirmojo kadro visu savo kūnu jauti, kad dviratininkų skausmas tampa ir tavo skausmu, jų žaizdos tampa ir tavo žaizdomis, ir tik filmui pasibaigus suvoki, kad viskas baigta – grįžai į savo realybę. Šis filmas pakeri, net jei nesi dviračių lenktynių gerbėjas ir pats kasdienybėje nevažinėji dviračiu, nes jis pasakoja apie autentišką aistrą ir pasiaukojimą dėl bendro siekio. Pasiaukojimą dėl kito žmogaus,” – sako Tarptautinio Varšuvos kino festivalio direktorius Stefan Laudyn.
Pasak režisieriaus A. Matelio, jam buvo nepaprastai didelė garbė filmą pristatyti tarptautinei publikai, kuri nepaprastai šiltai sutiko aštuonerius metus kurtą filmą „Nuostabieji lūzeriai. Kita planeta”. „Filmas trunka 71 minutę, antra tiek užtruko atsakyti į žiūrovų klausimus. Visos tos padėkos ir plojimai buvo skirti tikrai ne man vienam, bet visai komandai, be kurios užsidegimo dirbti velniškai sunkiomis sąlygomis, nebūtume sukūrę šio filmo,”- sako filmo režisierius A. Matelis.
Žiūrovai po premjeros režisieriui dėkojo už tai, kad pirmą kartą buvo atskleisti sunkaus dviračio sporto užkulisiai, pasirenkant kino kalba pasakoti ne apie laurus susirenkančius nugalėtojus, bet apie tuos, kurie lieka šešėlyje, nors yra verti būti lyderiais. Salėje ne kartą skambėjo klausimas, kaip pavyko taip arti prieiti prie filmo herojų – paprastai nematomų „gregory”, kurie režisieriui atvėrė savo širdis ir leido stebėti kasdienybę – alinantį darbą, kančias rengiantis lenktynėms ir jų metu, kai be teisės į asmeninę pergalę, jie būna pasiruošę iškęsti pačius sunkiausius iššūkius dėl savo komandos lyderio triumfo. Režisierius pripažino, kad tai buvo vienas sunkiausių uždavinių – prisijaukinti dviratininkus, kad jie imtų pasitikėti filmavimo komanda. „Bet diena po dienos, savaitė po savaitės jie matė, kad mes gyvename jų ritmu, kad mums iš tiesų rūpi užfiksuoti ne triumfo skonį, bet prakaito kvapą. Ir tam, kad tai pavyktų, teko filmuoti ekstremaliomis sąlygomis, ne kartą rizikuoti filmo komandos žmonių saugumu. Bet tik taip pelnėme savo herojų visišką pasitikėjimą”,- sako filmo režisierius.
Iki A. Matelio, paskutinis nepriklausomas kino kūrėjas, kuriam buvo suteikta teisė “iš vidaus” stebėti „Giro d’Italia” buvo legendinio režisieriaus Jorgen Leth 1973 m. sukurtas kultinis filmas “Stars and Watercarriers”.
Ne vienas žiūrovas po filmo premjeros sakė, kad tai filmas net ne apie dviračių sportą, bet apie žmogaus pasiaukojimą vardan kito, todėl jo tema turėtų būti artima visiems žiūrovams, nepriklausomai nuo interesų, socialinės klasės, amžiaus ar tautybės.
Lietuvių režisieriaus filmo dėka šiandien pasaulis dar kartą galėjo įsitikinti, kad Lietuva ryškiai šviečia pasaulinio dokumentinio kino žemėlapyje. Būtent A. Matelis subūrė komandą net iš aštuonių šalių ir įgyvendino didžiausią Europoje bendros gamybos projektą.
Garsus dokumentinio kino kūrėjas jau ne pirmą kartą yra pelnęs šlovę tarptautinėje kino bendruomenėje. Už ankstesnius savo filmus, A. Matelis yra apdovanotas ne vienu reikšmingu prizu, o 2007 m. pelnė „Amerikos režisierių gildijos” prizą „Už išskirtinius nuopelnus režisūrai”. Pats režisierius pripažįsta, kad po dešimties metų pertraukos sukurtas filmas – jam be galo svarbus, nes jis gimė iš jo paties aistros dviračių sportui ir lenktynėms, kurios visada viliojo savo nematomomis ir nepapasakotomis istorijomis.