fbpx
Naujienos, Scanorama

„Scanoramoje“ – filmai rekordininkai

Kadras iš filmo „Baalas“ Fesivalio „Scanorama" archyvas
Kadras iš filmo „Baalas“ Fesivalio „Scanorama" archyvas
Kadras iš filmo „Baalas“
Fesivalio „Scanorama” archyvas

Lapkričio 6-ąją prasidedantis 12-asis Europos šalių kino forumas „Scanorama“ žiūrovams pristatys filmus, kurie į kino istoriją pateko dėl metų metus trukusio kūrybinio proceso. Tai filmai rekordininkai – atrasti po 40 metų, sukurti po 23 metų pertraukos, kurti 13 metų arba… nesukurti visai.

Vokiečių režisieriaus Volkerio Schlöndorffo filmo „Baalas“ (Baal, 1969) kelias į kino teatrus buvo itin ilgas. Filmas, kuriame pagrindinį vaidmenį atliko Raineris Werneris Fassbinderis, buvo sukurtas 1969 m. Beveik tris metus pragulėjęs stalčiuje, dienos šviesą „Baalas“ išvydo tik 1971 m. Pagal vokiečių modernisto Bertolto Brechto to paties pavadinimo pjesę sukurtas filmas pasakojo apie anarchistą ir kultūros antiherojų Baalą, tačiau filmo debiutas buvo sutiktas audringai – jis neįtiko B. Brechto našlei, todėl juostos rodymas buvo uždraustas. Daugiau nei 40 metų praleidęs su nepageidaujamo etikete, V. Schlöndorffo darbas „išrišmą“ gavo tik šiemet – jis buvo pristatytas specialiojoje Berlyno kino festivalio programoje, kur pagaliau sulaukė pelnytų aplodismentų.

Šiemet „Scanoramoje“ bus parodytas ir daugybę metų lauktas legendinio kino režisieriaus Alejandro Jodorowsky‘o naujausias filmas „Realybės šokis“ (The Dance of Reality, 2013). Tai yra pirmasis A. Jodorowsky‘o darbas, sukurtas po 23 metų pertraukos. „Čilėje gimęs kino kūrėjas sukūrė autobiografinę istoriją apie savo vaikystę ir gyvenimą, eilinį kartą žiūrovus užburdamas meistrišku pasakojimo stiliumi bei vizualiniu filmo grožiu“, – pasakoja „Scanoramos“ meno vadovė Gražina Arlickaitė.

A.Jodorowsky‘o gerbėjams „Scanorama“ turi ir dar vieną džiugią naujieną. Režisierius prie filmo „Kopa“ scenarijaus praleido daugiau kaip dešimtmetį, tačiau jo taip ir nesukūrė. Šis filmas turėjo būti itin laukta 12 valandų kelionė po skirtingas visatas ir kinematografinius stilius, tačiau idėjos įgyvendinimui vis pritrūkdavo pinigų. Nors filmas neišvydo kino ekranų, amerikiečių režisierius Frankas Pavichas prisilietė prie jo istorijos ir pernai pristatė dokumentinį filmą „Jodorowsky‘o kopa“ (Jodorowsky’s Dune, 2013), kuriame ieškoma atsakymų į klausimus, koks šis filmas turėjo būti ir ko neteko jo neišvydę žiūrovai. Filmo režisierius F. Pavichas už šį darbą Kanų kino festivalyje buvo nominuotas „Auksinės kameros“ apdovanojimui. Lietuvių kraujo turintis kūrėjas lapkričio 8-11 d. savo filmą pristatys „Scanoramoje“.

Amerikiečių režisieriaus Richardo Linklaterio filmas „Vaikystė“ (Boyhood, 2014) į „Scanoramos“ rekordininkų sąrašą taip pat pateko neatsitiktinai – filmas buvo kuriamas net 13 metų. Jame atskleidžiama Meisono istorija – nuo 5-ojo iki 18-ojo gimtadienio, todėl žiūrovai šiame filme tampa vaiko kelio į suaugusiųjų pasaulį liudininkais. Filmavimo aikštelėje užaugo ir pagrindinio vaidmens aktorius Elltaras Coltraine‘as. „Norėjau, kad filmas būtų kaip gyvenimas – pereinantis nuo vieno įvykio prie kito, persipynęs ir tekantis kaip atmintis. Žinojau, kad net kuriant jį esamajame laike, jis vis tiek apibrėžia tam tikrą laikotarpį. Kai kas nors jį žiūrės, visa tai jau bus tapę praeitimi“, – sako režisierius Richardas Linklateris, Berlyno kino festivalyje už šio filmo režisūrą atsiėmęs „Sidabrinio lokio“ prizą.

Europos šalių kino forumas „Scanorama“ šiemet vyks lapkričio 6–23 dienomis Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Šiauliuose.

Komentarai
Europos šalių kino forumas „Scanorama“ yra didžiausias ir svarbiausias rudens sezono kino renginys Lietuvoje. Nuolat augdama ir plėsdamasi „Scanorama“ lieka ištikima savo principams ir vertybėms: dalintis geriausių filmų atradimais, provokuoti diskusijas, formuoti diskursus su kūrėjais ir ieškoti atsakymų į kinui aktualius klausimus. Todėl kiekvienų metų lapkričio mėnesį keturiuose didžiuosiuose Lietuvos miestuose (Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Šiauliuose) vykstantis festivalis, per kone dvi savaites žiūrovams pristato daugiau nei 100 įdomiausių ir vertingiausių pastarųjų metų Europos kino kūrinių, kviečia į susitikimus su reikšmingiausiais šiuolaikiniais kino kūrėjais ir į akistatą su pačiais savimi.