fbpx
Stop kadras

Stop kadras #20. „Pilietė Rut“

Kadras iš filmo „Pilietė Rut“ Šaltinis - reassurance.tumblr.com
Kadras iš filmo „Pilietė Rut“
Šaltinis – reassurance.tumblr.com

Alexanderis Payne`as savo filmais įrodo, kad šiuolaikinis kinas gali puikiai apsieiti ir be specialiųjų efektų ar „kosminių“ biudžetų. Neseniai pasibaigusiame „Kino pavasaryje“ turėjome galimybę pamatyti naujausią režisieriaus filmą – „Nebraska“ (Nebraska, 2013). Pasirinkus vienaaukščių namų Amerikos vaizdavimą, nespalvotą juostą, nostalgišką garso takelį, šiek tiek švelnumo bei ironijos, režisieriui pavyko nukelti žiūrovus į aštuntojo dešimtmečio nepriklausomo Amerikos kino pasaulį. Šiandien norėtųsi prisiminti pačią Alexanderio Payne`o karjeros pradžią, o būtent – jo debiutinį filmą „Pilietė Rut“ (Citizen Ruth, 1996), tačiau tam tikrų sąsajų su „Nebraska“ vis tik nepavyks išvengti ir ne tik todėl, kad šioje juostoje veiksmas irgi vyksta būtent ten.

Pradėkime nuo to, kad pirmasis Payne`o filmas turėjo būti visiškai kitoks, o „Pilietė Rut“ galėjo visai nepasirodyti. Sėkmingai pabaigęs režisūros studijas, jis jau po mėnesio turėjo savo agentą Holivude bei sutartį su „Universal“ studija pirmajam savo filmui. Apsvaigintas sėkmės režisierius pateikė scenarijaus juodraštį bei planavo pradėti filmavimą tais pačiais metais, tačiau teko susitaikyti su nedžiuginančiu studijos atsaku. Verta pastebėti, kad juodraštinio scenarijaus jis vis tik nepamiršo ir po vienuolikos metų didžiuosius ekranus išvydo juosta „Apie Šmitą“ (About Schmidt, 2002), tačiau tai jau kita, atskiro „Stop kadro“ verta istorija.

Nepaisant netikėtų nesėkmių ir užpuolusio nusivylimo, planų pradėti režisieriaus karjerą Alexanderis Payne`as neatsisakė. Tereikėjo surasti kitą istoriją savo pirmajam filmui. Tuo metu netikėtą idėją pradedančiajam režisieriui pasiūlė geras draugas – Jimas Tayloras, kuris ilgainiui tapo ir praktiškai nuolatiniu jo scenarijaus bendraautoriumi. Pradinė komedijos apie abortus idėja galiausiai virto visiškai nestandartiniu scenarijumi, kupinu satyros bei juodojo humoro, casino online kuriam Payne`as netgi spėjo parinkti kiek keistoką pavadinimą „Velnias viduje“ (The Devil Inside).

Įdomu, kad ši originali istorija iškart patraukė Harvey Weinsteino vadovaujamos „Miramax Films“ studijos dėmesį. Galbūt studijos vadovai ir nebūtų susidomėję šiuo kontroversišku projektu, tačiau tuo metu ten dirbęs būsimas „Independent Pictures“ studijos įkūrėjas Cary Woodsas jau tada stengdavosi išpešti kiek įmanoma daugiau pinigų nepriklausomo kino rėmimui. Kai į jo akiratį pateko scenarijus darbiniu pavadinimu „Velnias viduje“, Woodsas nusprendė suteikti galimybę pradedančiajam režisieriui. Vis dėlto studijos vadovams užkliuvo, jų manymui, vien tik siaubo žanro filmams tinkamas pavadinimas, tad jį teko pakeisti. Taip atsirado „Pilietė Rut“, tačiau galimų paralelių su „Piliečiu Keinu“ (Citizen Kane, 1941) čia ieškoti neverta.

Kadras iš filmo „Pilietė Rut“ Šaltinis - mashlyn.wordpress.com
Kadras iš filmo „Pilietė Rut“
Šaltinis – mashlyn.wordpress.com

Bendradarbiavimas su „Miramax Films“, kuriant debiutinį filmą, neabejotinai padarė milžinišką įtaką ir tolesniems režisieriaus darbams. Iki šiol režisierius puikiai sugeba kurti nepriklausomą kiną studijų sistemoje. Prie juostos finansavimo prisidėjo ir jau minėtas Jimas Tayloras, kuris tuo metu kaip tik, nepatikėsite, laimėjo nemenką sumą, ištraukęs laimingą loterijos bilietą. Praktiškai visus savo filmus režisierius filmuoja gimtojoje Nebraskoje, ne išimtis ir jo debiutinė juosta, kuriai sukurti prireikė 42-jų dienų.

Abortų klausimas „Pilietėje Rut“ parodomas kitu kampu iš visiškai netikėtos perspektyvos. Jeigu dažniausiai mes pripratome matyti, kaip mergina, nepaisydama visų ant jos pečių užgulusių problemų, ryžtasi išsaugoti savo kūdikį ar pagimdžiusi atiduoda įvaikinimui; arba kitas variantas – mergina ryžtasi abortui ir parodoma,  kokiomis baisiomis sąlygomis jis atliekamas. Alexanderis Payne‘as parodo, kaip moterų teisių ir vaikų teisių gynėjai kovoja tarpusavyje, abi pusės netgi siūlo pinigų merginai, kad ši paliktų ar priešingai – nepaliktų kūdikio. Šioje kiek šaržiškoje situacijoje besilaukianti mergina atrodo nuoširdžiai pasimetusi.

Besilaukiančią jauną toksikomanę vaidina mėgstamiausia Davido Lyncho aktorė Lora Dern, jau tada būdama garsi aktorė, ji savo dalyvavimu bei neįtikėtina vaidyba užtikrino Alexanderio Payne`o debiuto sėkmę, o pastarasis praėjus septyniolikai metų po „Pilietės Rut“ pasirodymo pagrindiniam vaidmeniui „Nebraskoje“ pasikvietė jos tėvą, ne ką mažiau garsų aktorių Bruce`ą Derną, kuris už savo vaidybą šiame filme buvo įvertintas „Auksine palmės šakele“ Kanuose.

Stebėtina, kaip „Pilietėje Rut“ Alexanderiui Payne`ui pavyko įtikinamai papasakoti tokią tarp grotesko ir farso ribos balansuojančią istoriją, tačiau atsakymai slypi jo vėlesnėse juostose. Praktiškai visada net ir dramatiškiausiuose situacijose jis sugeba ne tik atrasti komedijos elementų, bet ir tinkamai juos panaudoti.

Komentarai
Kinas visada buvo labai svarbi mano gyvenimo dalis. Geriausiai tai, koks kinas man patinka apibūdina Tildos Swinton citata: „Už nebalintą veidą ir nelygią eiseną. Už realistišką šeimyninę sceną. Už skausmingą žodžių pasirinkimą. Už atvirą, o galbūt ir nelaimingą pabaigą. Už nuo pėdos slystanti batą ir jį pataisantį kojos judesį. Už sudaužytą kiaušinį ir išpiltą pieną. Už neaiškaus kalbėjimo idėją. Už kino erdvę, kur niekas nevyksta, bet viskas įmanoma.“ Gavus pasiūlymą prisijungti prie KINFO šeimos nusprendžiau neatsisakyti, nes tai puiki proga ne tik daryti tai, kas miela širdžiai, bet dar ir galimybė susipažinti su bendraminčiais.