fbpx
Geri filmai, Topai

Top 7. Atostogų romanai

Kadras iš filmo „Mano meilės vasara“ Šaltinis - hdmovietrailers.eu
Kadras iš filmo „Mano meilės vasara“
Šaltinis – hdmovietrailers.eu

Vasara jau tuksena į duris, o su ja ima garsiau tuksėti ir tas ramybės neduodantis raumeninis, netaisyklingo kūgio formos, maždaug kumščio dydžio tuščiaviduris vidaus organas. Taip taip, tas pats, atsakingas už kraujo tekėjimą ir, pasak legendų, už daugybę kitų svarbių, kur kas romantiškesnių dalykų. Vasaros meilė dažnai būna efemeriška. Kai ore įkaitusių spygliuočių kvapai kutena nosį, sūrus jūros vanduo gardina saldžius bučinius, o nakties dangus toks gilus, kad atrodo, jame galėtum ir paskęsti – nenuostabu, jog pradedi pamiršti, kur baigiasi realybė ir kur prasideda vasarvidžio nakties sapnai. Tad, kokia ta vasaros meilė filmuose, ir kokie tie filmai apie vasaros meilę?

1. „Vasaros pasaka“ (A Summer’s Tale), 1996 m., rež. Eric Rohmer

Atostogos, meilė, pajūris – dažni paslaptingiausiojo prancūzų Naujosios bangos režisieriaus kūrybos elementai. Rohmeras kaip niekas kitas sugeba atskleisti subtilų, sudėtingą, ne visada logikai pasiduodantį žmonių nuotaikų, jausmų, kintančių įsitikinimų pasaulį. Jis pakviečia žiūrovą į savo keistų, šnekių, intelektualių veikėjų galvas. O kai tie veikėjai – keturi paplūdimyje susitikę ir palaipsniui vienas kitam imantys puoselėti romantiškas simpatijas jaunuoliai (vienas vaikinas ir trys merginos), žinai, jog nuobodžiauti neteks.

2. „Septynerių metų niežulys“ (The Seven Year Itch), 1955 m., rež. Billy Wilder

Būtent šiame filme išvysite legendine tapusią sceną, kurioje Marilyn Monroe koketiškai stovi ant metro grotelių nuo pravažiuojančio metro traukinio sukelto gūsio plevėsuojančia balta suknele. Taip pat sužinosite, kas nutinka, kai ištikimo, santūraus tačiau be galo lakios vaizduotės vyriškio žmona su vaikais palieka sutuoktinį darbuotis karščio alinamame mieste, o į jų namą atsikrausto itin patraukli mergina.

3. „Vasara su Monika“ (Summer with Monika/ Sommaren med Monika), (1953), rež. Ingmar Bergman

Haris ir Monika – du romaną užmezgę jaunuoliai – sprunka nuo nepakenčiamos nykių darbų rutinos ir nusprendžia vasarą praleisti Hario tėvo laivelyje prie jūros. Tačiau vasara baigiasi ir šilumai išblėsus tenka susidurti su kur kas proziškesne realybe – Monikos nėštumu, šeimyniniu gyvenimu ir ta pačia nykia rutina.

4. „Mano meilės vasara“ (My summer of love) 2004 m., rež. Pawel Pawlikowski

„Mano meilės vasara“ – visiška priešingybė tyliai, nespalvotai, senajam kinui duoklę atidavusiai Pawelo Pawlikowskio „Idai“. Šis filmas jausmingas, kūniškas, pulsuojantis šviesa, spalvomis, jaunatviška aistra ir nesibaigiančiu kito žmogaus – kito pasaulio – atradimu. Mona – provincijos mergaitė, paprasta, atkakli, tiesmuka. Tamsina – sofistikuota, išlepusi turtingų tėvų dukra, vasaros atostogas leidžianti prašmatnioje viloje. Jos susitinka, susidraugauja, įsimyli viena kitą. Bet taip jau būna su ta vasaros meile – vienam ji sudaužo širdį, kitam ji tėra nuobodžių saulėtų dienų prablaškymui skirta pramoga.

5. „Prieš saulėtekį“ (Before Sunrise) 1995m., rež. Richard Linklater

Vėliau jie dar kartą susitiks. Sukurs šeimą. Augs ir bręs ir keisis kartu. Ir mylės vienas kitą. Ir kalbės. Visada daug daug kalbės. Bet prieš visa tai – buvo pirmoji diena ir paskutinė (kaip tuomet atrodė) naktis. Kartais atostogų romanai tetrunka vieną ilgą, neužmirštamą, pokalbių sklidiną naktį.

6. „Viki, Kristina, Barselona“ (Vicky Cristina Barcelona) 2008 m., rež. Woody Allen

Menas, vynas, meilės intrigos, smagūs, šmaikštūs, neurotiški, seksualūs personažai ir, ak, taip, nuostabioji Barselona!

7. „Svetimi“ (Unrelated), 2007 m., rež. Joanna Hogg

Pabaigai nusikelkime į nuostabiąją Toskaną. Tai debiutinis ilgametražis viena įdomiausių šiuolaikinių Britų režisierių laikomos ir praėjusio „Scanoramos“ kino festivalio metu Lietuvoje viešėjusios Joannos Hoggs darbas. Simpatiška, vis dar jaunatviškai atrodanti Katrina išgyvendama krizę ima flirtuoti su išpaikusiu jaunuoliu – jos vyresnės, kartu su šeimyna atostogaujančios draugės sūnumi. Subtiliai atskleidžiamos santykių hierarchijos ir jų pokyčiai, ore tvyrantis, vos apčiuopiamas flirtas, neišsipildę lūkesčiai. Kartais vasaros romanai prasideda ir baigiasi svajotojo galvoje.

Komentarai
Meilė geram kinui prasidėjo nuo Stanley Kubrick, Federico Fellini ir Ingmar Bergman filmų. Jei suintriguoja vienas režisieriaus filmas, stengiuosi pamatyti kuo daugiau jo darbų, įsigilinti į jo estetiką, kino kalbą. Mano skonis be galo eklektiškas – labai mėgstu juostas, kalbančias vaizdais, bet žaviuosi ir filmais, pagrįstais šmaikščiais intelektualiais dialogais. Prie jaunos, energingos ir nuolat augančios (visomis prasmėmis) KINFO komandos prisijungiau pajutusi, jog noriu ne tik žiūrėti gerą kiną, bet ir žvelgti giliau, analizuoti ir dalintis įspūdžiais su kitais žmonėmis.