Kai aštuntajame dešimtmetyje Bronkso paaugliai pradėjo šokti breiką, o didžėjai vakarėlių metu sukti vinilines plokšteles, mažai kas tikėjosi, kad afroamerikiečių kultūros išraiška, atspindinti protestą prieš rasizmą, žmonių veidmainiškumą bei socialinę atskirtį, suras atgarsį visame pasaulyje. Filmai apie hiphopą gali supažindinti, praplėsti požiūrį ar pagilinti žinias apie šią kultūrą. Juk hiphopo kultūra apima ne tik muziką, bet ir poeziją, dailę bei šokį, o reperiai, MC kovos, didžėjai, brūžinimas plokštelėmis, grafičiai, breikas, beatbox tapo neatsiejamais jos elementais, kuriuos dažnai regime filmuose.
- „Tiesiai iš Komptono“ (Straight Outta Compton), 2015 m., rež. F. Gary Gray
Filmas pasakoja apie penkis draugus, gyvenančius mieste, kuriame žmogžudystės prie pusryčių stalo yra įprastas dalykas, dieną baisu pasirodyti gatvėje, o norėdamas išgyventi privalai išmokti pardavinėti narkotikus ir apiplėšinėti žmones. Niekam nežinomus Dr.Dre, Eazy-E, MC Ren, Ice Cube ir DJ Yella tai ne kiek negąsdina, savo dainų tekstuose jie išsako požiūrį į tai, kas vyksta gimtajame Komptone ir tiki, kad vieną dieną taps žinomi visame pasaulyje. Padedant prodiuseriui Jerry Helleriui, 1987 metais jie įrašo savo pirmąjį singlą „Boyz-n-The-Hood“, o po metų – pirmąjį albumą, kurio pavadinimas buvo paskolintas šiam filmui bei visiems laikams pakeičia repo istoriją.
- „Slemas“ (Slam), 1998 m., rež. Marc Levin
Alternatyvaus hiphopo gerbėjams Saulo Williamso pristatinėti tikrai nereikia. Amerikiečių rašytojas, poetas, aktorius bei vienas ryškiausių slam poetry judėjimo atstovų savo muzikoje puikiai derinantis hiphopą ir poeziją išgarsėjo suvaidinęs pagrindinį vaidmenį Marco Levino juostoje „Slemas“. Filmas akimirksniu tapo kultinis, pelnė tiek žiūrovų, tiek kritikų simpatijas, išsivežė pagrindinį prizą iš Sandanso kino festivalio bei pelnė „Auksinės kameros“ apdovanojimą už geriausią režisieriaus debiutą Kanuose. Saulo Williamso herojui Rėjui repas daugiau negu muzika. Tai jo būdas išgyventi. Vienintelė alternatyva. Būdas išvengti nuolatinių tarp gangsterių vykstančių kovų bei dalyvavimo narkotikų platinime. Bėda ta, kad jis tą suprato tik pakliuvęs į kalėjimą. Kita vertus, būtent ten Rėjus sutinka kūrybines dirbtuves kaliniams vedančią Loren, kuri padeda atskleisti jo unikalų poetinį talentą.
- „Scratch“, 2001 m., rež. Doug Pray
Amerikiečių režisieriaus Dougo Pray‘aus pavardė pakankamai gerai žinoma dokumentinio kino gerbėjams. Kur benukryptų šio autoriaus žvilgsnis: į Sietlo muziką (Hype!, 1996) ar į reklamos estetiką (Art & Copy, 2009), jis sulaukia pelnyto įvertinimo tiek iš šios srities specialistų, tiek iš kino kritikų. „Scratch“ nepaprastai įdomus žvilgsnis į brūžinimo plokštelėmis – scratch – istoriją, vinilų virtuozus bei didžėjų pasaulį. DJ Babu, Q-Bert, Mix Master Mike bei kiti garsūs scratch meistrai dalijasi savo mintimis apie didžėjaus vaidmens evoliuciją, o kruopščiai parinkta aštuntojo dešimtmečio archyvinė medžiaga leidžia žiūrovams geriau pažinti šią kultūrą.
- „Tupacas: prisikėlimas“ (Tupac: Resurrection), 2003 m., rež. Lauren Lazin
Per savo trumpą gyvenimą ir dar trumpesnę karjerą Tupacas Shakuras spėjo tapti legenda. Filmo pradžioje išgirstame Tupaco žodžius: „Čia mano istorija. Pasakojimas apie ambicijas, smurtą, išganymą ir meilę.“ Iš tikrųjų amerikiečių režisierei Lauren Lazin pavyko sudėlioti nuotraukas ir ištraukas iš asmeninio archyvo, interviu, koncertų bei vaizdo klipų taip, kad žiūrovai išgirstų garsaus reperio gyvenimo istoriją iš jo paties lupų. Beje, 2005 metais ši juosta buvo nominuota „Oskaro“ statulėlei už geriausią dokumentinį filmą.
- „Stilių karai“ (Style Wars), 1983 m., rež. Tony Silver
Pažiūrėję šį, kiek daugiau negu valandą trunkantį, filmą, sužinosite: kokiomis aplinkybėmis atsirado hiphopas, kas lėmė, kad jis susiformavo į atskirą judėjimą bei su kokiais sunkumais teko susidurti jo atstovams. Grafičių autoriai bei breiko šokėjai pasakoja apie problemas su policija bei kovą su nusikaltėlių įvaizdžiu.
- „8 mylia“ (8 Mile), 2002 m., rež. Curtis Hanson
You better lose yourself in the music, the moment
You own it, you better never let it go
You only get one shot, do not miss your chance to blow
This opportunity comes once in a lifetime…
8 mylia – ne tik du skirtingus pasaulius Detroite skirianti gatvė, bet ir tam tikra kiekvienam žmogui pažįstama psichologinė riba, kurią kartais nepaprastai sunku įveikti.
- „Kažkas iš nieko: repo menas“ (Something from Nothing: The Art of Rap), 2012 m., rež. Ice-T, Andy Baybutt
Reperis Grandmaster Caz yra pasakęs: „Hiphopas nieko naujo nesukūrė, hiphopas viską perkūrė.“ Šis filmas pasakoja ne apie pinigus, automobilius, deimantus bei merginas, bet – apie tai, ką reikia daryti, jei nori repuoti. Reperis ir vienas iš šio filmo autorių Ice-T susitinka su kitais kultiniais šio žanro atstovais tam, kad pasikalbėtų apie jų kūrybą. Daugybė interviu su Dr. Dre, Snoop Dogg, Ice Cube, Eminem, Cypress Hill, Nas, Mos Def, Afrika Bambaataa, Wu-tang Clan bei kitais atlikėjais puikiai atskleidžia hiphopo įvairiapusiškumą.