Liepos 11-13 dienomis STRCAMP vykusiame muzikos festivalyje, šeštadienio vakarą, grojo pirmą kartą Lietuvoje lankęsis liutnios meistras Jozefas van Wissemas. Vienuolikos metų pradėjęs groti klasikine gitara, atlikėjas labiausiai išgarsėjo po bendradarbiavimo su garsiu Amerikos nepriklausomo kino režisieriumi Jimu Jarmuschu. Už sukurtą garso takelį filmui „Išgyvena tik mylintys“ (Only Lovers Left Alive, 2013) praeitais metais buvo apdovanotas Kanų festivalio prizu.
Prisipažinsiu, kad tai buvo mano laukiamiausias metų pasirodymas, ir tam, kad jį išgirsčiau gyvai, buvau pasiryžusi iškęsti bet kokius nepatogumus ir nepalankiausias oro sąlygas. Belaukiant pagrindinio vakaro pasirodymo, mus pasitiko ateinanti audra ir jos nešamas vėjas bei žaibai. Dėl to net teko nutraukti grupės „Cutthroats“ pasirodymą, o mums ieškotis saugesnio prieglobsčio ir laukti, laukti, laukti, kada galės pasirodyti pagrindinis šio vakaro atlikėjas.
Gąsdinantiems debesims vos mus kliudžius ir toliau nudundėjus tolyn, organizatoriai pradėjo ruoštis Jozefo koncertui, o su jais ir mes visi kartu nekantriai laukėme jo pasirodymo scenoje. Danguje pasirodė pilnaties šviesa, mus lydėjusi viso koncerto metu. Vos tik Jozefui van Wissemui užlipus ant scenos, lietpalčiais apsigaubę žiūrovai pradėjo lįsti iš savo slėptuvių ir rinktis prie scenos. Prasidėjus koncertui visi aplinkui nutilo ir pasinėrė į transo būseną. Priekyje esantys žmonės po truputį lyg sutartinai pradėjo sėstis ant žemės ir pasidavė garsų meditacijai. Niekada dar koncerto metu neteko girdėti tokios ramybės ir tylos. Tik liutnios skambesys aidėjo tarp mūsų.
Pasirodymo metu buvo galima išgirsti nemažai ir jau visiems gerai žinomų melodijų iš filmo „Išgyvena tik mylintys“. Prie šio garso takelio kūrimo, kaip pats muzikantas pasakojo, jis prisidėjo prieš keletą metų: „Kai pradėjau kurti muziką, aš dar nemačiau filmo, tik buvau perskaitęs scenarijų. Per vasarą parašiau aštuonias melodijas, kurias po to parodžiau Jimui. Taip ir atsidūriau šiame procese. Stengiausi sukurti kūrinius, kurie atspindėtų nuotaiką, tvyrančią jo filmuose.“ Kaip tvirtino muzikantas, vėliau jis parašė daugiau melodijų, kurias atliko kartu su Jimo grupe SQÜRL arba kaip solo atlikėjas. Paklausus, ar po „Išgyvena tik mylintis“ jis sulaukia daugiau pakvietimų dirbti kuriant garso takelius, Jozefas atsakė, kad gauna tikrai daug pasiūlymų tiek masiniams, tiek undergroundo filmams. Jis dirbo kartu su režisieriumi ir muzikantu Domingo García-Huidobro kuriant filmą „Partir to live“, kuriame rodomi tik vaizdai, todėl muzika jame tampa istorijos pasakotoja. Muzikantas net atliko mažą vaidmenį draugo George Manatos filme „Red Right Return“, kuriame vaidino narkomaną.
Pasirodymo metu Jozefas savo minimalistiniu muzikos stiliumi ir paprastumu hipnotizavo klausytojus. Kūriniuose pasikartojantis ritmas ir kelių pagrindinių akordų naudojimas tik dar labiau patvirtino minimalizmo genialumą. Jozefas, atvykęs gyventi į Niujorką, visiškai pakeitė savo gyvenimo būdą ir metus gyveno kaip vienuolis. Po to pradėjo mokytis groti liutnia. Įkvėpimo muzikantas semiasi iš praeities istorijos ir dabarties. Tai buvo galima suprasti ir iš jo atliekamų kūrinių, kurie skambėjo tarsi dviejų pasaulių derinys. Nors koncertas ir nebuvo ilgas, tačiau jo kokybė išpildė žiūrovų lūkesčius. O besiklausant Jozefo melodijų dar ir dabar pasijuntu tarsi stebėdama jo koncertą.
Jozef Van Wissem & SQÜRL – The Taste Of Blood