fbpx
1 Rekomenduojame, Filmų apžvalgos, Naujienos

Nesenstantis kinas (15): ambicijos, praradimai ir ironija filme „Aš aptarnavau Anglijos karalių“

Kadras iš filmo „Aš aptarnavau Anglijos karalių“
Šaltinis: IMDb

„Aš aptarnavau Anglijos karalių“ – tai kelionė per XX a. Čekoslovakijos istoriją, kurioje pagrindinis herojus Janas Ditė didžiųjų politinių bei socialinių permainų liudininku. Tačiau svarbiausia čia – ne tikroviška istorijos rekonstrukcija, o žmogaus siekių ir silpnybių analizė. 

Kadras iš filmo „Aš aptarnavau Anglijos karalių“
Šaltinis: IMDb

Janas Ditė – gyvenimo ironijos veidrodis

Jano istorija – žmogaus, kuris atspindi visuomenės stereotipus ir silpnybes, kelionė. Jis nori tapti „kažkuo“ – būti turtingas, svarbus ir gerbiamas. Jo svajonė apie prabangą ir statusą primena daugelio žmonių siekius, tačiau filme meistriškai parodoma, kaip lengva tapti savo iliuzijų auka. Janas gudrus, tačiau lengvai pasiduoda pagundoms. Yra ambicingas, tačiau negali išvengti kompromisų.

Filme „Aš aptarnavau Anglijos karalių“ Jano Ditės vaidmenį atlieka du aktoriai, atspindintys skirtingus herojaus gyvenimo etapus: jauno Jano ambicijas ir naivumą įkūnija Ivanas Barnevas, o senstantį Janą, jau apmąstantį savo praeitį, – Oldřichas Kaiseris.  Šis sprendimas pasitelkti du aktorius sustiprina filmo kontrastus tarp Jano jaunystės troškimų ir jo senatvės apmąstymų, pabrėžiant gyvenimo kismą bei laikinumą.

Kadras iš filmo „Aš aptarnavau Anglijos karalių“
Šaltinis: IMDb

 

Asmeniniai troškimai globalių pokyčių fone

Jano gyvenimo kelias prasideda tarpukariu. Tuo metu Janas dirba prabangiuose viešbučiuose, kur glūdi ne tik jo asmeninės ambicijos, bet ir atspindžiai apie klestinčios visuomenės vertybes: turtą, prabangą, statusą. Vėliau Jano gyvenimą stipriai paveikia nacių okupacija, kurios metu jis patenka į moralinių pasirinkimų verpetą. Filmo scenos, susijusios su tuo laikotarpiu, ne tik atskleidžia Jano sugebėjimą prisitaikyti prie aplinkybių, bet ir kalba apie visuomenės susiskaldymą, konformizmą bei priverstinius kompromisus. Subtiliai atskleidžiama, kaip totalitarinės sistemos daro įtaką žmonių gyvenimams, nepalikdamos vietos asmeninėms svajonėms ar etikai.

Sovietinės Čekoslovakijos realybė filme taip pat vaizduojama kaip epocha, kurioje ankstesni Jano pasiekimai netenka prasmės. Kolektyvizmas ir ideologija stumia į antrą planą materialinius troškimus, o Janas tampa visuomenės atstumtuoju, dirbančiu miško trobelėje. Šis istorinis kontekstas filme nėra tik fonas – jis aktyviai veikia Jano gyvenimo eigą ir sprendimus. Tai primena, kad politiniai įvykiai nėra abstraktūs – jie formuoja kasdienybę, vertybes ir žmonių santykius, verčia prisitaikyti arba patirti praradimus. Žiūrovui filmas suteikia galimybę ne tik pažvelgti į XX a. Čekoslovakijos istoriją, bet ir pajusti, kaip tokios aplinkybės veikia individą ir jo vertybes.

Kadras iš filmo „Aš aptarnavau Anglijos karalių“
Šaltinis: IMDb

Estetiniai kontrastai

Režisieriaus Jiří Menzelio filmas stebina kruopščiu dėmesiu detalėms. Kiekviena scena – nuo prabangos viešbučiuose iki provincijos gyvenimo vaizdų – alsuoja autentiškumu. Operatorius Jaromíras Šofras sukūrė vizualų pasakojimą, kuriame dominuoja kontrastai: turtų ir skurdo, juoko ir tragedijos, privatumo ir viešos gėdos. Vizualinis stilius ne tik atspindi Jano vidinį pasaulį, bet ir perteikia epochos atmosferą.

Filmo tonas – subtiliai ironiškas. Jis nei aukština, nei smerkia Jano veiksmus, o siūlo žiūrovui pačiam juos vertinti. Daugelis Jano gyvenimo momentų, nuo sėkmingų intrigų iki visiškų nesėkmių, perteikiami su humoru ir gilia empatija. Pasitelkta ironija padeda žiūrovui suprasti, kad žmogaus gyvenimas retai yra aiškiai teisingas ar klaidingas.

Šiandien, kai pasaulis susiduria su politinėmis ir socialinėmis krizėmis, filmas „Aš aptarnavau Anglijos karalių“ kviečia apmąstyti asmeninę atsakomybę istorijos akivaizdoje. Jano gyvenimas primena, kad sėkmė ar nesėkmė dažnai yra sąlyginiai vienetai, o asmeninės ambicijos – nuolat išbandomos istorinių aplinkybių.

LKC finansuojamo projekto „Lietuviško kino sklaida internetinėje erdvėje 2024“ tekstas

Komentarai
Kinas visada buvo labai svarbi mano gyvenimo dalis. Geriausiai tai, koks kinas man patinka apibūdina Tildos Swinton citata: „Už nebalintą veidą ir nelygią eiseną. Už realistišką šeimyninę sceną. Už skausmingą žodžių pasirinkimą. Už atvirą, o galbūt ir nelaimingą pabaigą. Už nuo pėdos slystanti batą ir jį pataisantį kojos judesį. Už sudaužytą kiaušinį ir išpiltą pieną. Už neaiškaus kalbėjimo idėją. Už kino erdvę, kur niekas nevyksta, bet viskas įmanoma.“ Gavus pasiūlymą prisijungti prie KINFO šeimos nusprendžiau neatsisakyti, nes tai puiki proga ne tik daryti tai, kas miela širdžiai, bet dar ir galimybė susipažinti su bendraminčiais.