fbpx
Naujienos

Nesenstantis kinas (8): istorinis tikslumas ir dėmesys detalėms Stanley Kubricko juostoje „Baris Lindonas“

Kadras iš filmo „Baris Lindonas”
Šaltinis criterion.com

Stanley Kubricko režisuotas filmas „Baris Lindonas“ įnešė neišdildomą indėlį į kiną. Novatoriškai panaudota natūrali šviesa, siekiant atkurti XVIII a. pasaulį neprilygstamu istoriniu tikslumu, sukėlė revoliuciją kinematografijoje. Kruopštus dėmesys detalėms ir dėmesys pasakojimo subtilumui bei moraliniam sudėtingumui praplėtė vizualinio pasakojimo ribas.

„Baris Lindonas“ metė iššūkį įprastoms kino normoms, vietoje tradicinio garso takelio panaudojo klasikinę muziką ir unikalią pasakojimo perspektyvą. Šis kino šedevras liudija nepalaužiamą S. Kubricko atsidavimą meniniam meistriškumui ir padarė įtaką vėlesniems kino kūrėjams bei nustatė techninių naujovių bei kino pasakojimo standartus.

Istorinis tikslumas

„Baris Lindonas“ yra 1844 m. Williamo Makepeace’o Thackeray’aus romano „Bario Lindono sėkmė“ ekranizacija. S. Kubrickas kruopščiai perteikia romano esmę, nepaprastai tiksliai atskleisdamas jo veikėjus, temas ir istorinį kontekstą. Neskubus filmo tempas ir vizualinis meistriškumas atspindi turtingą romano pasakojimo gylį ir įrodo režisieriaus gebėjimą perkelti sudėtingą literatūrinę medžiagą į ekraną. Išlaikydamas romane plėtojamas ambicijų ir žmogaus prigimties temas, kartu įtraukdamas savitą kino viziją, S. Kubrickas sukūrė vizualiai stulbinančią adaptaciją, kuri ir toliau sulaukia atgarsio tarp žiūrovų ir kino kritikų.

Filmo kūrimo procesas buvo sunkus ir kruopštus, atspindintis režisieriaus kino meistriškumo siekį. Siekdamas istorinio ir pasakojimo autentiškumo, režisierius daug laiko skyrė XVIII a. ir Thackeray’aus romano tyrinėjimams. Novatoriška kino technika – greitaeigiai objektyvai, sukurti NASA, leido filmuoti esant natūraliai šviesai.

S. Kubrickas primygtinai siekė istorinio tikslumo, taip pat daug dėmesio skyrė scenografijai, kostiumams ir rekvizitui, kad filmas atrodytų autentiškai. Šis ilgas, daugiau nei dvejus metus trukęs gamybos procesas liudija nepalaužiamą S. Kubricko atsidavimą įgyvendinant savo meninę viziją ir galiausiai sukuriant filmą, kuris išlieka kino pasaulio etalonu tiek dėl savo vizualinių pasiekimų, tiek dėl iššūkių, patirtų kūrimo procese.

Kadras iš filmo „Baris Lindonas”
Šaltinis criterion.com

Žmogaus prigimtis ir ambicijos

„Baris Lindonas“ gilinasi į komplikuotą žmogaus prigimties ir ambicijų sąveiką, sudėtingai vaizduodamas pagrindinio herojaus kelionę. Nesiliaujantis Bario siekis pakilti socialiniais laiptais, skatinamas ambicijų, verčia jį prisitaikyti, manipuliuoti ir pasinaudoti galimybėmis, atspindėdamas visuotinį žmogaus troškimą kilti aukštyn.

Tačiau jo moralinis dviprasmiškumas ir ydingi charakterio bruožai pabrėžia filme niuansuotai tyrinėjamą žmogaus prigimtį, nes jis yra ir auka, ir nusikaltėlis klasinių skirtumų suformuotame pasaulyje. Dramoje vaizduojamos veikėjų silpnybės ir pažeidžiamumas išryškina nesenstančią ambicijų pasekmių temą ir kviečia žiūrovus apmąstyti pasirinkimus ir moralinius kompromisus, kuriuos žmonės daro siekdami statuso ir sėkmės.

Netikėta Ryano O’Nealo vaidyba žavesiu ir ambicijomis garsėjančio personažo vaidmeniui suteikė filmui unikalų aspektą. R. O’Nealas, kuris prieš tai buvo žinomas dėl savo vaidmenų romantinėse dramose, subtiliai, bet charizmatiškai įkūnijo Barį, paversdamas jį labiau suprantama ir paslaptinga figūra. Jo gebėjimas perteikti personažo pažeidžiamumą ir gebėjimą prisitaikyti suteikė Bario sudėtingai kelionei gilumo, humanizuodamas moraliai dviprasmiškame pasaulyje gyvenantį personažą. R. O’Nealo vaidyba pademonstravo jo, kaip aktoriaus, universalumą ir prisidėjo prie filmo sėkmės, nes savitai ir įsimintinai interpretavo kultinį Thackeray’aus literatūrinį personažą.

Kadras iš filmo „Baris Lindonas”
Šaltinis criterion.com

Pasakojimo technika

Dramoje naudojamas pasakotojo balsas pateikia atsainų ir dažnai ironišką veikėjų ir įvykių komentarą, leidžiantį suprasti istorijos sudėtingumą. Tai literatūrinė priemonė, įkvėpta Thackeray’aus romano. Pasakotojo dalyvavimas suteikia filmui savitą perspektyvą, padeda žiūrovams geriau suprasti veikėjų motyvaciją ir moralines subtilybes. Toks požiūris meta iššūkį įprastam kino pasakojimui, sukuria ironijos ir gilumo sluoksnį, kuris pagilina filmo sudėtingumą ir liudija S. Kubricko norą eksperimentuoti su pasakojimo metodais.

Kadras iš filmo „Baris Lindonas”
Šaltinis criterion.com

„Oskarai“ ir pripažinimas

Filmas buvo nominuotas septyniems „Oskarams“ ir laimėjo keturis techninėse kategorijose, įskaitant geriausią meninį apipavidalinimą ir geriausio operatoriaus darbą. „Baris Lindonas“ dažnai minimas kaip filmas, padaręs milžinišką įtaką šiuolaikiniams kino kūrėjams. Nors šiandien „Baris Lindonas“ laikomas kino šedevru, iškart po premjeros jis netapo hitu. Lėtesnis filmo tempas ir unikalus stilius galėjo turėti įtakos, kodėl jo vertinimas tuo metu buvo nevienareikšmiškas.

„Baris Lindonas“ vertinamas dėl savo kinematografinio meistriškumo, universalių temų nagrinėjimo ir gebėjimo sukelti diskusijas apie meną, ambicijas, klasę ir žmogaus prigimtį. Nors šis filmas nėra toks populiarus kaip kai kurie kiti S. Kubricko filmai, jo neblėstanti svarba ir meninė vertė užtikrina reikšminga jo vietą kino istorijoje.

LKC finansuojamo projekto „Lietuviško kino sklaida internetinėje erdvėje 2023“ tekstas

LKC
Komentarai
Kinas visada buvo labai svarbi mano gyvenimo dalis. Geriausiai tai, koks kinas man patinka apibūdina Tildos Swinton citata: „Už nebalintą veidą ir nelygią eiseną. Už realistišką šeimyninę sceną. Už skausmingą žodžių pasirinkimą. Už atvirą, o galbūt ir nelaimingą pabaigą. Už nuo pėdos slystanti batą ir jį pataisantį kojos judesį. Už sudaužytą kiaušinį ir išpiltą pieną. Už neaiškaus kalbėjimo idėją. Už kino erdvę, kur niekas nevyksta, bet viskas įmanoma.“ Gavus pasiūlymą prisijungti prie KINFO šeimos nusprendžiau neatsisakyti, nes tai puiki proga ne tik daryti tai, kas miela širdžiai, bet dar ir galimybė susipažinti su bendraminčiais.