fbpx
Geri filmai, Topai

Top 7. Nusikaltimai iš aistros

Kadras iš filmo „Paradin byla“ Šaltinis - the.hitchcock.zone
Kadras iš filmo „Paradin byla“
Šaltinis – the.hitchcock.zone

Neretai meilė gali pasireikšti ne tik kuriančia jėga, bet ir griaunančia. Tada patys įsimylėjėliai nepastebi artėjančių pavojų, jaučiasi bejėgiai, leidžiasi manipuliuojami, būna pasiruošę bet kokiems nusikaltimams, o jų aistra neišvengiamai baigiasi tragedija. Teismų kronikos, skyrybų bylos bei meilės trikampiai yra vieni įdomesnių šaltinių, kuriuose galima atrasti netikėčiausius nusikaltimus, sukeltus aistros. Ten kvapą gniaužiančių istorijų ieško tiek režisieriai, tiek rašytojai. Ne išimtis ir šis septintukas.

1. „Dvigubas draudimas“ (Double Indemnity), 1944 m., rež. Billy Wilder

Gyvybės ar nelaimingo atvejo draudimo sutartyje gali būti nurodytas punktas, reiškiantis dvigubą garantą. Tai reiškia, kad draudimo išmokos turi būti padvigubintos, jeigu nuostoliai kils dėl nurodytos konkrečios priežasties. Šiuo atveju, tai nelaimingas atsitikimas, įvykęs važiuojant traukiniu. Gundanti gražuolė Filis ir jos kerams pasidavęs draudimo agentas Volteris kartu surezga beveik idealų planą, kad galėtų gauti šią išmoką bei atsikratyti jiems trukdančio būti kartu jos vyro. Jie neįvertina tik kito draudimo įmonės darbuotojo įtarumo. Anot paties Volterio, Bartonas toks įtarus, kad net nepasakys, kuri šiandien diena, kol nepažiūrės į kalendorių, neįsitikins, ar kalendorius nepasenęs, kas jo autorius, ir nepalygins su kitais kalendoriais. Savaime suprantama, kad jis tikrai nėra pasirengęs išmokėti dvigubą garantą. „Dvigubas draudimas“ pelnytai vadinamas vienu geriausiu visų laikų Noir filmu, labiausiai įsirėžiantis į atmintį savo nepaprastai ciniškais dialogais.

2. „Laiškanešys skambina du kartus“ (Postman Always Rings Twice), 1981 m., rež. Bob Rafelson

Keliaudamas Frenkas užsuka į pakelės užeigą, kur susipažįsta su jos savininku ir jo žavia žmona. Susižavėjęs Kora Frenkas lieka dirbti užeigoje ir tampa jos meilužiu. Neilgai trukus jie nutaria atsikratyti Niko. Tiek „Dvigubas draudimas“, tiek „Laiškanešys skambina du kartus“ pastatyti pagal to paties pavadinimo Jameso M. Caino romanus. Beje, pastarasis buvo ekranizuotas net septynis kartus. Dviejų žmonių aistra pasibaigusi nusikaltimu įkvėpė Luchino Visconti, Tay‘ų Garnettą, Bobą Rafelsoną, Christianą Petzoldą ir kitus režisierius sukurti savo įvykių versijas.

3. „Paradin byla“ (The Paradine Case), 1947 m., rež. Alfred Hitchcock

Skirtingai nuo daugelio Alfredo Hitchcocko filmų, „Paradin byla“ labiau primena dramą negu trilerį. Madalena Paradin, paskyrusi gyvenimą rūpinimuisi savo aklu vyru, dabar kaltinama jo nužudymu. Garsiam bei savimi pasitikinčiam advokatui teks išsiaiškinti, kas ji. Nelaiminga žmona? Šaltakraujė žudikė? Mylinti moteris? Kokie santykiai ja sieja su liokajumi? Tirdamas bylą, Entonis įsimyli Madaleną ir nebesugeba kritiškai mąstyti. Galiausiai jam pradeda atrodyti, kad tokio grožio moteris jokiais būdais negali būti žudike.

4. „Mirti dėl…“ (To Die For), 1995 m., rež. Gus Van Sant

Dažnai pamirštama, kad vieną ryškiausių savo vaidmenų karjeros pradžioje Nicole Kidman suvaidino Guso Van Santo juostoje. Sakoma, kad gyvenime svarbiausia tiksliai žinoti, ko nori, bei kryptingai siekti užsibrėžto tikslo. Siuzana puikiai supranta šią taisyklę. Ji trokšta tapti televizijos žinių vedėja ir dėl savo svajonės pasiryžusi padaryti bet ką. Puikiai suvokdama, kad sugeba manipuliuoti vyrų jausmais, Siuzana surezga negailestingą planą, kurio įvykdymui jai prireikia jaunojo meilužio pagalbos. Sunku priskirti „Mirti dėl…“ kažkuriam vienam žanrui, nes čia galima pamatyti tradicinės dramos, juodojo humoro komedijos bei mockumentary elementų kombinaciją. Verta paminėti, kad akylesni žiūrovai pastebės ir epizodinį Davido Cronenbergo vaidmenį.

5. „Laiškas“ (The Letter), 1940 m., rež. William Wyler

Įtaigi W. Somerseto Maughamo to paties pavadinimo pjesės ekranizacija, prikaustanti žiūrovus išskirtine Bette Davis vaidyba. Leslė – kaučiuko plantacijos savininko žmona. Ji leidžia dienas megzdama nėrinius, priiminėdama svečius bei pilstydama arbatą. Atrodytų, šią gležną būtybę įtarti žmogžudyste tiesiog neįmanoma, bet jau pačioje filmo pradžioje ji šaltakraujiškai daug kartų iššauna į šeimos draugą. Į visus klausimus ji atsako tik tiek, kad tai buvo savigyna. Niekas ja neabejoja, kol neatsiranda kompromituojantis laiškas…

6. „Moteris lange“ (The Woman in the Window), 1944 m., rež. Fritz Lang

Vos spėjęs išlydėti atostogų savo žmoną ir vaikus, psichologijos profesorius Ričardas parduotuvės vitrinoje pastebi ir negali atitraukti žvilgsnio nuo ypatingo grožio moters portreto. Tą patį vakarą jam pavyksta susipažinti su žaviąja nepažįstamąja. Pažintis, dėl kurios pagrindiniam herojui ne kartą teks pasigailėti, įtraukia Ričardą į neįtikėtinų įvykių virtinę. Ne visada nusikaltimas, pakurstytas aistros, būtinai turi įvykti realybėje. Kartais užtenka pasvarstyti apie tai, kas būtų jeigu būtų.

7 .„Fatališkas potraukis“ (Fatal Attraction), 1987 m., rež. Adrian Lyne

Aleks – leidyklos redaktorė. Denas – teisininkas, teikiantis konsultacijas tai pačiai leidyklai. Atsitiktinis susitikimas posėdyje. Lietus. Jis negali išskleisti skėčio. Jie negali susistabdyti taksi, ir eina kartu pietauti. Taip prasideda jų aistringas savaitgalis, tačiau Denas net neįsivaizduoja, kuo jis baigsis. Ištisi mėnesiai persekiojimų, rūgštimi apipilta mašina, į verdantį vandenį įmestas triušis – tik keletas fatališko potraukio padarinių.

Komentarai

Kinas visada buvo labai svarbi mano gyvenimo dalis. Geriausiai tai, koks kinas man patinka apibūdina Tildos Swinton citata: „Už nebalintą veidą ir nelygią eiseną. Už realistišką šeimyninę sceną. Už skausmingą žodžių pasirinkimą. Už atvirą, o galbūt ir nelaimingą pabaigą. Už nuo pėdos slystanti batą ir jį pataisantį kojos judesį. Už sudaužytą kiaušinį ir išpiltą pieną. Už neaiškaus kalbėjimo idėją. Už kino erdvę, kur niekas nevyksta, bet viskas įmanoma.“ Gavus pasiūlymą prisijungti prie KINFO šeimos nusprendžiau neatsisakyti, nes tai puiki proga ne tik daryti tai, kas miela širdžiai, bet dar ir galimybė susipažinti su bendraminčiais.